Frågor och svar

Här på Dagboken inser vi att du troligtvis har massor av frågor inför ditt försök att sluta röka. Du kommer att vilja veta allt om Dagboken – och hur det kan passa in i dina drömmar och din livsstil. Din läkare och tobaksavvänjare har troligtvis redan förklarat hur Dagboken kan hjälpa dig att sluta röka men du har säkert ändå många funderingar. Nedan har vi samlat svar på vissa av de många frågor som vi tror att du har nu.

Vad Dagboken?

Dagboken är en 16 veckor lång personlig supportplan utformad att stötta dig att bli tobaksfri. Det har satts ihop av en grupp medicin- och beteendeexperter. 

Vad kan jag förvänta mig?

Dagboken har utformats att ge uppmuntran, råd och information för att hjälpa dig igenom din process att sluta röka. Din Dagbok kommer att bestå av dagliga artiklar, aktiviteter och ”mätare” för att hålla koll på dina framsteg. Varje dag kommer vi att fråga dig om du har rökt och om du har haft en stark längtan efter att röka. Dina ärliga svar kommer att hjälpa dig kartlägga dina framsteg. Du kan även välja andra stödfunktioner. Efter de första sex veckorna kommer vår kontakt med dig att ske mer sällan. 

Hantera din vikt

Är du rädd för att gå upp i vikt när du slutar att röka? Många som slutar att röka oroar sig för att de kommer att lägga på sig några kilon när cigaretternaet försvinner ur deras liv. Detta är en naturlig oro. De goda nyheterna är att det inte måste vara så – särskilt inte om du följer Dagboken.

Det är inte alla som går upp i vikt när de slutar att röka och för de som gör det, är den genomsnittliga viktökningen efter ett år är ganska liten – vanligtvis maximalt 3 kilo. När du väl har slutat att röka behöver du tänka på att det finns ett flertal anledningar till varför du kan känna dig frestad att äta lite mer än vanligt. Nikotin är känt för att öka ämnesomsättningen (så du bränner mer kalorier) – och många som slutar att röka ersätter sina tobaksvanor med ett godisberoende. Slutresultatet är ofta ett par extra kilon.

När du slutar att röka förbättras även ditt smaksinne, så mat kanske smakar bättre. Du kanske till och med äter mer utan att inse det. Vissa personer röker efter en måltid, så en cigarett ersätts av en andra portion.

Vissa före detta rökare upplever att de vill äta mer sötsaker – så de kanske ersätter sina cigaretter med sötsaker. Det viktigaste att komma ihåg är att fördelarna med att sluta röka vida överträffar nackdelarna med en eventuell viktökning. Om man ser det ur den synvinkeln så är en liten viktökning ett lågt pris att betala för en avsevärt förbättrad hälsa, energi och vitalitet.

Dagboken är inställt på att minimera eventuella viktökningar under ditt försök att sluta röka. Titt som tätt kommer vi att ge dig några hjälpsamma tips – de flesta baserade på sunt förnuft. Det första du skall undvika är att äta fettbildande mat under röksugsattacker.

Många rökare upplever en ökad frestelse att småäta under dagen, särskilt när de normalt skulle ha tagit en cigarett. Var förnuftig med vad du väljer vid dessa stunder – om du ersätter cigaretter med choklad, kakor eller chips så är det mera troligt att du går upp i vikt! Glöm inte borta alla de dolda vätskekalorierna. Har du funderat på att ersätta dina läskedrycker, juicer och din alkohol med vatten?

Om och om igen på
Dagboken kommer du att se att vi rekommenderar att du dricker vatten då det innebär flera hälsofördelar. Det kan även hjälpa dig att undvika onödigt småätande under dagen, eftersom vi ibland tror att vi är hungriga, när vi egentligen är uttorkade. Ersätt tilltugg som innehåller mycket fett och socker med smartare alternativ, såsom frukt och nötter.

Försök även att blanda in mer träning i din vardagliga rutin. Att ta trapporna istället för hissen varje dag kan göra en stor skillnad – och att vara aktiv kommer att vara mycket enklare när väl de fysiska hälsofördelarna med att sluta röka börjar märkas. Du måste inte vara en joggande excentriker eller cykla som en idiot – till och med en 10-minuters promenad tre gånger om dagen kan göra en enorm skillnad. Försök att promenera under raster på jobbet. Vi garanterar att du kommer att må bättre av det. Allt eftersom du känner dig bättre i trim så kanske du kommer att prova på att simma, ta längre promenader, cykla – eller börja med en ny sport eller någon utomhusaktivitet. Faktum är att vi är ganska säkra på att du kommer att göra det!

Ibland kan man behöva rådfråga sin läkare innan man börjar med träning. Om du följer dessa enkla regler är det mer troligt att du håller dig i form medan du slutar att röka. Om du däremot skulle upptäcka att du väger ett par kilo extra, tänk positivt. Du har kanske gått upp lite i vikt, men du kommer ändå att se bättre ut och känna dig bättre än någonsin. Förhoppningsvis kommer alla positiva förändringar på din hälsa och din livsstil försätta dig i ett bättre sinnestillstånd och ge den uppmuntran som behövs för att fortsätta sträva efter en hälsosammare diet. Boka en tid med din läkare om du är orolig över din viktökning under något skede av programmet för att diskutera frågan. Läkaren kan då bedöma om nivån på din viktökning är ohälsosam och kan, om nödvändigt, rekommendera vidare behandling eller livsstilsförändringar.