Min frestelsemätare

Håll kontrollen – känn igen det som frestar dig och ta kommandot över dina vanor

En viktig del av Dagboken är att hålla koll på hur frestad du är att ta en cigarett under programmets gång. Att se hur du klarar av de utmaningar som livet har på lut åt dig i vardagslivet är ett utmärkt sätt att övervaka dina framsteg.

Det är därför som vi vill att du skapar din alldeles egna frestelsemätare

dag 5 av förberedelseveckan bad vi dig att lista de 5 frestelser som var mest relevanta för dig. Ta en titt tillbaka på den femte dagens dagboksaktivitet för att se vad du skrev. Om du inte fick chansen att fylla i den då, ta dig då tid nu att fundera över de situationer som frestar dig mest. 

Skriv ner dina frestelser:

Frestelse 1 _____________

Frestelse 2 _____________

Frestelse 3 _____________

Frestelse 4 _____________

Frestelse 5 _____________
 

Från och med nu kommer vi att hålla noga koll på dessa fem situationer – och se hur dina frestelsenivåer förändras under programmets gång. När din förberedelsevecka väl är klar och du har slutat röka vill vi att du antecknar hur mycket de där avskyvärda frestelserna påverkar dig på daglig basis. Gradera helt enkelt var och en av dina fem frestelser från 1 till 6 och markera dina resultat i vårt frestelsediagram nedan.

Om du får en 6:a betyder det att du har tabbat dig och rökt en cigarett. Oroa dig inte om det händer – det viktigaste är att du kommer tillbaka på rätt spår. Om du graderar några av dina frestelser som 4:or eller 5:or är detta en tydliga varningssignaler. Det är dags att gå tillbaka i programmet och påminna dig om alla de tipsen och idéerna som hjälper dig att motstå frestelser.

Om det värsta skulle hända och du tabbar dig, kom ihåg att det inte är hela världen. Påminn bara dig själv om varför du vill sluta röka – och att du kan sluta. Vi kommer att ge dig all den support som du behöver. Förhoppningsvis kommer du, efter hand som tiden går, att märka att dina frestelsenivåer minskar. Detta är underbara nyheter! Det betyder att du börjar ta kontrollen över dina tobaksvanor. Om frestelserna fortfarande verkar höga ett par veckor in i programmet kanske du skall rådgöra med din läkare eller tobaksavvänjare. Han eller hon kan besluta om du eventuellt behöver ytterligare behandling, råd eller support.

Så gör dig redo för att övervaka dina fem farligaste frestelser varje dag! Skriv ner de fem farligaste frestelserna i avsett utrymme och anteckna hur frestad du är varje dag. Kom ihåg att du inte skall fylla i diagrammet innan ditt Sluta-datum – Dag 8 i Dagboken.

Fram tills dess kan du fundera ordentligt på vilka som är dina fem farligaste frestelser!