Mina framsteg

Mina framsteg mäter och uppdaterar dina framsteg under hela Dagbokens gång. När du väl har nått ditt sluta-datum (dag 8 i programmet) kan du börja registrera dina framsteg. Till dess röker du fortfarande, så det finns inte mycket att registrera!

Mina framsteg är uppdelad i fyra huvuddelar:

  • Mina tobaksfria dagar
  • Mina hälsovinster
  • Mina besparingar
  • Min frestelsemätare

Varje dag under sluta-fasen och uppföljningsfasen bör du besöka Mina framsteg. Gör regelbundna besök för att uppdatera och registrera i Mina framsteg för att hålla reda på hur det går för dig i ditt försök att sluta röka. Det är även viktigt att fullborda alla dagboksaktiviteterna, särskilt under förberedelseveckan – eftersom det är då vi får den information vi behöver för att ställa in de fyra ”mätarna”.

Varje dag efter ditt sluta-datum kommer du att behöva fråga dig själv – ”Har jag rökt?”. Besvara detta sanningsenligt! Kom ihåg att uppdatera dina rökfria dagar efteråt om du missat att registrera dem. Du behöver även fråga dig själv huruvida dina ”frestelsenivåer” har förändrats och fyll i diagrammen på din frestelsemätare.

De dagar vi har gett dig sinnes- eller trapptest måste du fylla i uppgifterna i Mina hälsovinster. Kontrollera också regelbundet Mina besparingar för att se om du har tjänat ihop tillräckligt för en belöning. Det fina med Dagboken är att du kan kolla dina framsteg så ofta du vill. Om du vill veta hur mycket pengar du sparat, hur mycket friskare din kropp blivit, hur stora dina frestelser varit, eller hur många tobaksfria dagar du har samlat på dig – kom tillbaka till Dagboken när du vill!

Mina rökfria dagar

Använd Sluta-kalendern för att hålla koll på dina tobaks­fria dagar. Ange ditt startdatum längst upp i ­kalendern och fyll sedan i efterföljande datum. 

När väl förberedelseveckan är över (Dag 7), är det dags att börja uppdatera Mina framsteg. Kom tillbaka till Sluta-kalendern varje dag för att fylla i om du har rökt den dagen eller inte. Skriv ett + i rutan om du inte har röktt och ett M om du halkade dit. Genom att uppdatera detta kommer du omedelbart att kunna se hur bra ditt försök att sluta röka fortskrider. Kom ihåg att om du skulle ha ett M (misstag) en dag, oroa dig inte. Tricket är att komma tillbaka på rätt spår dagen därpå. Om du däremot skulle upptäcka att du halkar dit ofta, bör du rådgöra med din läkare eller tobaksavvänjare för råd och information om hur du bäst skall fortsätta med ditt försök att sluta röka.

Sluta-kalender

Vecka 1 1 2 3 4 5 6 7
Vecka 2 8 9 10 11 12 13 14
Vecka 3 15 16 17 18 19 20 21
Vecka 4 22 23 24 25 26 27 28
Vecka 5 29 30 31 32 33 34 35
Vecka 6 36 37 38 39 40 41 42
Vecka 7 43 44 45 46 47 48 49
Vecka 8 50 51 52 53 54 55 56
Vecka 9 57 58 59 60 61 62 63
Vecka 10 64 65 66 67 68 69 70
Vecka 11 71 72 73 74 75 76 77
Vecka 12 78 79 80 81 82 83 84
Vecka 13 85 86 87 88 89 90 91
Vecka 14 92 93 94 95 96 97 98
Vecka 15 99 100 101 102 103 104 105
Vecka 16 106 107 108 109 110 111 112