Att sluta är ett hälsosamt beslut!

Vi tror att du bryr dig om din hälsa. Idag kommer vi att visa dig hur du kan njuta av en sundare morgondag.

Att bygga sund självrespekt 

Hej igen! Idag ska vi fokusera på hälsa eftersom det är en av huvudvinsterna med att sluta röka. Har du märkt hur många människor som tänker att bara för att man är rökare så är man vårdslös med sin hälsa – och inte bryr sig om vad man gör med sin kropp?

Här på Dagboken vet vi att det helt enkelt inte är sant – och vi ska bevisa det för dig. Ta en minut och tänk på alla sätt du tar hand om dig själv redan.
Till exempel, hur många av följande påståenden är sanna när det gäller dig och ditt vardagsliv?
 

  • Jag använder säkerhetsbälte
  • Jag kör inte när jag har druckit
  • Jag motionerar regelbundet – man behöver inte vara en motionsfanatiker, det kan gälla regelbundna promenader till och från jobbet (eller med hunden) eller bara att man tar trapporna istället för att vänta på hissen
  • Jag dricker med måtta
  • Jag försöker tänka på vad jag äter
  • Jag försöker begränsa fettet och sockret i kosten
  • Jag försöker undvika att bli solbränd
  • Jag försöker få ordentligt med sömn
  • Jag försöker hålla min vikt på en vettig nivå
  • Jag går till läkaren när jag känner mig sjuk
  • Jag går till tandläkaren regelbundet
  • Jag är försiktig med att inte arbeta för mycket/bli överansträngd
  • Jag inleder normalt dagen med att äta frukost
  • Jag går till optikern för ögonkontroll
  • Jag borstar tänderna två gånger dagligen

OK – om du svarade ”ja” på flera av de här frågorna så vet du redan att du är långt ifrån att inte bry dig om din hälsa. Du visste att rökning inte var särskilt bra för dig och nu har du bestämt dig ör att göra någonting åt det. Gratulerar! Genom att sluta gör du din kropp den bästa och största tjänsten du kan.

Viktökning

Vissa som ska sluta röka frågar – ”Om det är så bra att sluta röka och så bra för min kropp, varför är det då så många som går upp i vikt när de slutar?” Eller för att vara mer rakt på sak – är du rädd för att gå upp i vikt efter att du slutat röka? Många som funderar på att sluta är det. I ärlighetens namn är det vanligt att gå upp en del i vikt när man slutar med tobak. Kanske har detta hänt dig när du försökt sluta tidigare? – och nu är du rädd att det ska hända igen? Oroa dig inte.

När allt kommer omkring kan ett par extra kilon faktiskt vara ett synligt tecken på ett lyckat försök att sluta röka. Men vi är emellertid väl medvetna här på Dagboken att viktökning är ett stort problem för många och därför har vi utvecklat några små tips som kan hjälpa dig. Ta en titt på de tips och råd som vi satt ihop i Frågor och svar. De kanske kan hjälpa dig med ditt bekymmer!
 

Dagboken kan ge dig det dagliga stöd du behöver för att hålla dig tobaksfri. Ett nikotinberoende har både fysiska och psykologiska bieffekter och associeras med sociala situationer. Det är därför som det är bäst att tackla din rökvana från många håll.

Dagens övning:

Gå i trappor

Tja, kanske låter det inte lika spännande som att vandra i Himalaya. Men ha lite tålamod så kommer vi att hjälpa dig att mäta de positiva effekter på ditt hjärta och blodomlopp som du därmed kan uppnå. Att uppleva verkliga framsteg – det är spännande!

Idag vill vi bara att du hittar en trappa och går upp för den, kanske finns det en där du jobbar eller där du bor? Finns det en i stan, på en tågstation eller i ett shoppingcenter? Det är inte så viktigt var den finns bara du går upp för den idag och upprepar det varje vecka under de närmaste veckorna. Om inte annat så kan det vara en bra start på ditt nya tobaksfria liv.

Innan du börjar med denna aktivitet, kontrollera att den är lämplig för dig. Om din läkare har avrått dig från fysisk aktivitet bör du konsultera en läkare innan du gör denna övning. Om du under en aktivitet skulle känna dig obekväm eller orolig, avbryt och konsultera läkare..

När du väl har fullföljt testet, gradera hur svårt du tyckte att det var på en skala från 1 till 6

(1= lätt, 6= svårt), och skriv in hur lång tid det tog.

Vecka 1

Den tid det tog: ______________

Svårighetsgrad:  1  2  3  4  5  6

Fyll i dina resultat i Trapptestmätaren – du hittar den i Mina framsteg  tillsammans med de andra sidorna i Mina hälsovinster. Du kommer att göra det här testet regelbundet under avvänjnings perioden, så därför förstår du att trapptestet borde vara en smula mer ansträngande än trappan där du bor! Tro oss när vi säger att du kommer att se och känna skillnad varje gång...