Gör ett åtagande för framgång

För att kunna sluta röka måste du identifiera var, när och varför du röker. Dagboken hjälper dig idag att hitta "varför" – alltså dina skäl!

Hej igen – hur mår du?

Vid dagens slut kommer du redan att vara halvvägs igenom din förberedelsevecka. Vi vill att du nu funderar över varför du röker och var du röker. Vi vill veta allt om dina tobaksvanor. Mer exakt vill vi att du vet allt om dem. Först då kan vi arbeta tillsammans för att bryta ned alla de utlösande faktorer som får dig att vilja röka.

Genom att göra detta idag vill vi bevisa för dig att din viljestyrka är stark nog för att ge upp tobaksvanorna för gott. Din sida av avtalet är att du måste använda viljestyrkan – detta kommer att hjälpa dig att lyckas i dina försök att sluta. Så innan du börjar fundera över dina tobaksvanor, fundera över en eller två av dina stoltaste personliga prestationer under åren. Fråga dig nu hur du gjorde det. Det behövdes äkert en del mod och en hel del ansträngning från din sida. Det är ett stort åtagande att prestera någonting, helt enkelt. Tron på dig själv var hemligheten bakom att du lyckades – den verkliga övertygelsen om att du kunde klara det. Det är precis samma åtagande och tro som du nu behöver för att ditt avvänjningsförsök ska lyckas. Du vet att du kan klara det. Du kommer att klara det. Inte konstigt att det kallas viljestyrka! Så när du nu vet att du har viljestyrkan att lyckas ska vi titta närmare på de anledningar som gjorde att du började röka.

Vad lockar dig att vilja röka?

Dina egna frestelsesituationer kan kanske vara en stressig dag på jobbet, rasten, att sitta ner med en kopp kaffe, resan till jobbet, drinkar – kanske till och med efter sex. För de flesta rökare innebär uppvaknandet en stor frestelse efter en första cigarett. Alla rökare och får faktiskt regelbundna och starka sug att röka varje dag. Det är för att rökning är mycket mer än en vana – det är ett missbruk. Rökning är så svårt att ge upp därför att missbruket inte bara är fysiskt utan även psykiskt. Den sociala delen av rökningen är också något du och din kropp har vant sig vid under årens lopp.

Du är van vid det välbefinnande och den rutin som rökningen för med sig. Vi ska nu hjälpa dig att "vänja dig av" med detta. Så, kan vi locka dig att prova lite självkontroll? Först måste du identifiera de där farliga frestelserna. Det är dessa människor, händelser och saker i dina vardagsrutiner som får dig att vilja  röka – eller som du förenar med rökning. Försök att hitta de situationer under resten av dagen som ger upphov till de största frestelserna och får dig att vilja röka. Det kommer kanske inte att vara så lätt eftersom du antagligen inte är medveten om majoriteten av dem. Utlösande faktorer kan också vara känslor – sorg, stress, ilska eller till och med (tyvärr) glädje.

Dagens övning:

Identifiera dina frestelser

Nu ska vi identifiera de saker som får dig att vilja röka. De är viktiga att identifiera eftersom det är i dessa ögonblick som det är mest troligt att du tänder en cigarett efter att du sluta röka. Först och främst, ta en titt på listan här på sidan. Tänk tillbaka på de gånger du har rökt under de senaste dagarna och försök identifiera de frestelser som är mest typiska i ditt fall. Finns det några andra frestelser som du inte hittar på listan? Det borde finnas åtminstone några stycken! De kan vara allmänna, eller väldigt specifika som t.ex. "När en vän eller familjemedlem ringer" eller "När mina barn kommer hem sent". Tillsammans kommer vi att använda denna nyfunna kunskap till att bygga upp Min frestelsemätare (du hittar den i Mina framsteg).

Nästa vecka, när du väl har slutat för gott, kommer mätaren hjälpa dig att undvika nyckelsituationer som får dig att sträcka dig efter en cigarett. Bocka för de 5 rutor som bäst motsvarar dina tobaksvanor inklusive några av dina egna om du vill.

 Jag är frestad…

När jag vaknar

När jag är med andra rökare

När någon erbjuder mig en cigarett

När jag är stressad

När jag är koncentrerad

När jag har ätit klart

När jag är ute och umgås med andra människor

När jag kommer hem från jobbet

När jag är avslappnad

När jag är uttråkad

När jag dricker alkohol

När jag tar en kopp kaffe eller te

När jag känner mig nervös eller orolig

När jag lämnar ett ställe där jag inte kunde röka

När  ____________________

När ____________________