Nu är det dags att säga adjö!

Gör dig redo för det stora avskedet

Tänka sig – vi är redan inne på Dag Fem. Det är bara tre dagar kvar tills du fimpar den där sista cigaretten. Men det är fortfarande ett par saker vi behöver göra tillsammans – så låt oss ta lite tid att förbereda oss inför den stora stunden nu. Att sluta röka är ungefär som att separera med någon efter att man haft en lång relation. Precis som i en relation är det vettigt att minnas de stunder ni har haft tillsammans – både de goda och de dåliga. Vi ber dig att skriva ett avskedsbrev till dina tobaksvanor.

Jo, du läste faktiskt rätt – vi vill att du tar avsked av cigaretter och rökningen med dina egna ord. Den fysiska handlingen att skriva ett avskedsbrev kan verkligen hjälpa dig att få dig ur vissa tankar och känslor. Det hjälper dig att komma till en avslutning och få en tydlig brytning med det föregångna. Ni har ju när allt kommer omkring varit tillsammans länge, så det är väl inte mer än rätt att du låter tobaken veta precis hur du känner dig nu när ni snart ska ta farväl.

Avskedsbrev

Vi har alla våra personliga minnen av de goda stunder vi haft tillsammans med cigaretter. Här är ett exempel på ett brev som du kan tänkas skriva:

Dagens aktivitet:

Avskedsbrev

Tiden är inne. Det är dags att skriva ditt officiella avskedsbrev till rökningen. Men innan du säger adjö till din vän tycker vi att det är viktigt att du hälsar en annan välkommen. Vi vill att du nominerar en Sluta-röka-kompis som kan hjälpa dig. Någon som du kan prata med och som kan bidra med hjälp och stöd när du behöver det. Kan du komma på någon nu? Din närmaste familj är uppenbara kandidater – men någon du träffar varje dag på jobbet är också ett bra val.

Kanske är det någon som har slutat röka själv och som vet och förstår den resa som du nu ska ge dig ut på. Så ta dig nu lite tid att fundera över ett namn på en Slutaröka-kompis och hans eller hennes kontaktuppgifter. Anteckna dessa i utrymmet nedan. Det är en god idé att skriva ett brev till dina Sluta-röka-kompisar, eller ringa dem under förberedelseveckan. Du kan tala om för dem varför du slutar och varför du vill att de ska hjälpa dig. Du kan sedan hålla dem informerade om dina framsteg under programmets gång.

Namn på Sluta-röka-kompis: ____________

Telefonnummer: ____________

Adress: ____________


Nu tillbaka till ditt farväl till dina cigaretter. Här är ett par saker att fundera på:

  • Dina goda minnen av rökningen
  • Vem introducerade dig till den? Var, när – var har ni varit tillsammans?
  • Hur rökningen fick dig att känna dig – och kanske hur de känslorna kommit att förändras
  • Vad rökningen har kostat dig – i pengar, i andra relationer och för din hälsa
  • Dina personliga skäl för att sluta röka
  • Du kan skriva dina brev i utrymmet nedan.

Lycka till!