Planera att bjuda dig själv på något gott!

Vid den här tiden nästa vecka kommer du att fira dina sex första dagar som för detta rökare.

Hur planerar du att fira en vecka utan cigaretter?

Hallå där, det är Dag Sex! När det gäller dina tobaksvanor närmar sig slutet snabbt. Bara 48 timmar till och sedan är det slut för gott. Vid den här tiden nästa vecka kommer du att vara en före detta rökare, och många bra saker, som förbättrar din hälsa och ditt välmående, kan redan att ha börjat hända med din kropp. Mer om det under de närmaste dagarna. Det som är bra att komma ihåg är att när du med framgång har tagit dig igenom nästa vecka, är det mycket sannolikt att du kommer att vara på god väg mot att sluta för gott. Det finns fler bra nyheter. Snart kommer du att vara inne på din första tobaksfria vecka vilket är en god anledning att belöna dig själv. Så börja planera nu!

Bestäm i förväg vad du skulle vilja göra och börja se fram mot det redan nu. Om du inte har några idéer, oroa dig inte, vi kommer strax att ge dig några. Kom ihåg, om du har gjort upp en plan är det mer sannolikt att du håller dig till den. Om du ska bjuda dig själv på något riktigt fint så behöver du kanske några dagar på dig att ordna med allting. Det är två viktiga saker du behöver tänka på när du funderar över vad du ska bjuda dig själv på. Först och främst bör det vara sådant som du tycker om att göra och verkligen kommer att se fram emot. För det andra, och kanske mindre uppenbart, bör du inte ta dig in i situationer där du vet att du kommer att bli frestad att röka. Det är också en god idé att undvika att dricka stora mängder alkohol eftersom det kan minska ditt omdöme och få dig att fokusera på kortsiktig njutning snarare än långsiktiga fördelar.

Här är några exempel på vad du kan göra för att fira den där första tobaksfria veckan:

  • Ta sovmorgon följt av frukost på sängen
  • Unna dig själv lite nya kläder
  • Ta en tur till en botanisk trädgård
  • Gå till frisören
  • Gå till en favoritrestaurang
  • Ring en vän för ett långt samtal
  • Ta lite extra tid att läsa tidningen och lyssna på din favoritmusik
  • Gå och se en film eller en konsert
  • Ta en tur till resebyrån och börja planera din nästa semester
  • Leta rätt på en video eller dvd som du aldrig hann med att se på bio
  • Gå på ett sportevenemang
  • Bjud dig själv på en stund i bastun på badhuset eller gymmet
  • Ta med barnen på en utflykt

Vi är säkra på att du själv kan komma på ännu bättre idéer. Det är du som bjuder – så gör det bästa av det!

 

Dagens aktivitet:

Välj dina belöningar

Dagens Dagboksuppgift borde bli väldigt kul. Vi ska hjälpa dig att göra av med lite pengar!

Ärligt talat, ingen vinner på lotto varje vecka – men att sluta röka är nästan lika bra, för du kommer att ha pengar att spendera, spendera, spendera (eller spara, spara, spara). Låt dina tankar vandra fritt – vad skulle du vilja göra med de pengar som du kommer att spara? Det beror helt och hållet på hur mycket du brukade spendera på cigaretter, men även de som inte röker eller r så mycket upptäcker att deras ”tobaksfria sparplan” är en verklig vinnare. Så kom igen – hur ska du ha det?

Fyll i frågeformuläret. Nästa vecka kommer vi att be dig överföra denna information till Mina framsteg för att skapa Mina besparingar. Du kommer snart se hur besparingarna byggs upp!

Vilken belöning skulle du vilja bjuda dig själv på till ett värde av 500 kr? __________

Vilken belöning skulle du vilja bjuda dig själv på till ett värde av 1 000 kr? __________

Vilken belöning skulle du vilja bjuda dig själv på till ett värde av 1 500 kr? __________

Vilken belöning skulle du vilja bjuda dig själv på till ett värde av 2 000 kr? __________

En sista påminnelse. I vilken ordning skulle du köpa dem om du nu skulle köpa de här sakerna? Rangordna dem från 1–4 (1 = första, 4 = sista).

Belöningens värde

500 kr belöning

1 000 kr belöning

1 500 kr belöning

2 000 kr belöning