Imorgon börjar ett helt nytt liv!

Dina förberedelser är nästan kompletta nu. Imorgon ska du sluta – för gott.

Tid för den där allra sista cigaretten

Imorgon är den första dagen i ditt nya liv som före detta rökare. Det är viktigt att du kan förlita dig på vetskapen att närhelst du skulle stöta på problem så finns Dagboken där för att hjälpa dig att ta itu med dem. Som du ser ber vi dig göra mycket mer än bara sluta röka. Vi ber dig inte ändra ditt liv – men vi ber dig att ändra din inställning till livet. Många människor som till slut slutat röka, vissa

efter flera misslyckade försök, har berättat samma sak för oss. De säger att skillnaden mellan framgång och misslyckande helt och hållet beror på den inställning man har. Den första viktiga förändringen kommer i dagens dagboksuppgift. Vi vill att du ska göra dig av med de lukter och synintryck relaterade till cigaretter som omger dig nu. Så, vi kommer alltså att be dig att göra dig av med alla spår av cigaretter i ditt hus, din bil, ditt kontor och ditt liv. Men just nu kan du ta det lugnt – och läsa resten av dagens sida.

Koppla av

De flesta rökare säger samma sak – de tycker att rökningen hjälper dem att slappna av. Det är inte sant, det är bara det att många rökare tänder cigaretten och stoppar in en ny – som en reaktion på en stressig situation. Att fundera på att sluta kan också vara en stressig situation. Känner du dig lugn inför morgondagen? Vi kommer att ge dig alla möjliga tips och tekniker för att förbättra din sinnesstämning under de närmaste veckorna. Men för tillfället kanske du skulle ägna fem minuter åt dig själv för att koppla av och varva ner. Du kan göra något så enkelt som att andas djupt och räkna till 10 med slutna ögon. Du kan kanske tappa upp ett varmt bad? Vi känner oss redan lugnare!

Dagens aktivitet:

Att skapa en rökfri miljö
 
Idag vill vi att du gör din närmiljö redo för ditt nya cigarettfria liv, vilket betyder att alla spår av cigaretter måste bort. Se till att du har tillräckligt med tid att göra den här uppgiften ordentligt, eftersom det är det sista du ska göra innan du slutar. Den är dessutom en av de viktigaste.
 
För att hjälpa dig får du här en enkel checklista ”redo att sluta röka”:
  • Släng alla cigaretter och tomma paket
  • Leta i alla kläder efter gömda eller glömda paket
  • Rengör och lägg undan askfat
  • Släng tändare och tändstickor
  • Tvätta dina kläder, handdukar och andra saker som kan lukta tobak
  • Dammsug och damma ditt hem
  • Öppna alla fönster för att få in frisk luft
  • Ställ in en luftrenare eller avfuktare
  • Ta bort aska och cigarettfimpar i din bil
  • Fundera över att ta in bilen på rekonditionering för att få den ordentligt rengjord
     

Innan du börjar, känn hur sakerna runt omkring dig luktar och smakar. Har tobaken tagit över ditt liv så mycket så att du kan känna lukten av den i huset och i bilen? Vad säger dig dina sinnen om din närmiljö?

Förresten, när vi ändå är inne på det – hur väl fungerar ditt lukt- och smaksinne i allmänhet? Vi ska be dig att göra ett sinnestest idag, vilket vi sedan kommer att be dig upprepa under programmets gång. Vi förväntar oss inte att du ska märka några dramatiska förändringar från vecka till vecka, men att fokusera på dina sinnen är ett bra sätt att uppskatta de små vinsterna som du får av att sluta röka.

Med tiden kommer du kanske att uppleva allt som solsken och rosor… Lukta nu lite runt omkring dig och skriv in resultaten i rutorna i nedan. Du kommer att kunna föra över dessa resultat till Min sinnestestmätare (i Mina Framsteg) i nästa vecka.

Gradera ditt luktsinne från 1–6 (1 är dåligt och 6 är mycket bra) ____________

Gradera ditt smaksinne från 1–6 (1 är dåligt och 6 är mycket bra) ____________


Din förberedelsevecka är nu till ända. Du har bestämt att ditt sluta-datum är imorgon, vilket betyder att du ska sluta röka efter idag. Är du redo att sluta?