Redan din andra dag!

Hemligheten till att ge upp din ovana finns i din hjärna. Vid slutet av den här veckan kommer du att veta varför du verkligen kan sluta röka.

Varför vill du sluta röka?

Förvånad över denna fråga? Det viktigaste är väl ändå att du bestämt dig för att sluta? Nej, långt ifrån. Anledningen till frågan, så här i början är att det är lättare att sluta röka när du har tänkt igenom det och fått klart för dig exakt varför du vill sluta.

Vi vet alla mycket väl att rökning har sina lockelser. Kanske får det dig att känna dig mer avslappnad i vissa sociala situationer. Du kanske till och med tycker att det får dig att känna dig mindre stressad. Tobak kan faktiskt ha den motsatta effekten – du kommer att se hur rökningning faktiskt kan öka dina stressnivåer.

En annan sak att tänka på – rökning är långt mindre vanligt än vad du tror. Bara 14 av 100 vuxna i Sverige är rökare och 19 av 100 vuxna män samt 4 av 100 vuxna kvinnor är . Genom att sluta förenar du dig med majoriteten. Vilka är dina egna personliga anledningar till att sluta? Vi har alla olika personliga mål som motiverar oss.

Anledningar till att rökare slutar

Alla är olika och varje rökare väljer att sluta av olika anledningar. Många blir medvetna om att rökning är skadligt för deras hälsa. Andra vill sluta på grund av förändrade familjeförhållanden – en baby till exempel. För vissa kan det vara ett nyårslöfte – men anledningen bakom ett försök att sluta med tobak kan vara många och varierade.

Att ha tydligt klart för sig varför man vill sluta är en av de viktigaste parametrarna för att hjälpa dig själv att lyckas. Du kommer att tycka att det är så pass mycket lättare att sluta röka när du väl har en klar uppfattning om varför du vill sluta.

Experterna kallar det för att "fokusera". Hur konstigt det än kan låta verkar många människor "glömma bort" anledningarna till att sluta inom bara några få framgångsrika tobaksfria dagar. Istället uppehåller de sig vid några av rökningens 6 dagar till den Bestämda sluta-dagen mer positiva aspekter.

Det här är särskilt troligt om du börjar lida av röksug. Stort misstag! Om du börjar på det spåret kommer du snart att börja tänka att bara en cigarett kanske inte skadar så mycket. Eller ännu värre! Vissa människor kanske tycker att det går så bra för dem att de kan börja röka igen och sluta en annan gång. Genom att från början förstå dina anledningar kan du undvika att göra den typen av misstag. Så börja tänk på dina anledningar!

Dagens dagboksaktivitet:

Mina anledningar till att sluta röka
Människor har lättare för att sluta när de har fastställt sina egna skäl för att sluta. Så, nu är det dags för dig att fundera över dina personliga skäl för att sluta röka. För att hjälpa dig fundera på dina anledningar vill vi att du graderar var och en av anledningarna nedan som antingen oviktiga (0), svaga (1) eller starka (2) anledningar till att du vill sluta att röka. Bocka sedan för dina två starkaste anledningar. Du kan även välja att lägga till några av dina egna om du vill. Tänk igenom det ordentligt. Vad är det som verkligen motiverat dig att vilja sluta?

Var ärlig, ange de anledningar du tror på, inte de du tror att vi vill höra. Kom ihåg att ingen annan behöver se den här listan – bara du – det fungerar allra bäst om det är grundat på dina egna särskilda behov.

Anledningar

Markera

Bocka av de två starkaste

Jag är rädd för att dö i förtid

0 1 2

 

Jag oroar mig för att rökning ska göra mig allvarligt sjuk

0 1 2

 

Jag kan känna av rökningens effekter på min kropp

0 1 2  

Jag är trött på att min andedräkt, mitt hår 
och mina kläder stinker gammal rök

0 1 2  

Jag skäms inför barnen

0 1 2  

Det känns som att rökningen förstör mitt liv

0 1 2  

Jag skäms för att erkänna att jag röker

0 1 2  

Vi ska ha barn

0 1 2  

Jag är trött på att vara beroende av cigaretter

0 1 2  

Jag vill spara pengar

0 1 2  

Egen anledning:

0 1 2  

Egen anledning:

0 1 2