Du har så mycket att leva för

Tänka tillbaka kan verkligen hjälpa dig att komma framåt!

Välkommen till andra veckan på Uppföljnings-fasen. Förra veckan sa vi att det fortfarande finns några kommande utmaningar (vi ville inte att du skulle bli alltför självsäker!). Vi sa också att du kommer att veta hur du ska hantera dessa utmaningar eftersom du har upplevt de flesta av dem innan. Faktum är att vi räknar med att du tycker att Dagboken är en hjälp i ditt liv utanför rökningen också. Under din tid med Dagboken har du blivit en expert på att sluta. Du är förmodligen särskilt bra på att känna igen skillnaden mellan ett misstag och ett riktigt återfall. Ett misstag är när du tar en eller två cigaretter – men sen fortsätter att sluta igen som om inget hade hänt. Du vet att du inte behöver cigaretter och återgår till ditt liv utan dem. Ett riktigt återfall är när du röker, fortsätter att röka och faller tillbaka i dina gamla vanor. Även om du nu röker färre än du gjorde innan är detta ett misslyckande. Cigaretterna har åter tagit kontrollen.

Så hur kan du undvika ett återfall? Vi vet att det inte kommer att hända dig – men än en gång, förberedelse är lösningen. Det bästa du kan göra för att förbereda dig för rökbegären som ligger och lurar på dig är att se hur vi lade oss i bakhåll för dem tidigare i programmet. När du blickar tillbaka kommer du att se att dessa begär inte hade någon riktig chans. Här kommer en påminnare om några som kan ha hjälpt tidigare:

  • Håll dig lugn! Ett återfall är ingen kris – det är bara en del av sluta-processen
     
  • Fråga dig själv vad som händer och varför? Intala dig själv att situationen är över och att det inte finns något behov av fler cigaretter.
     
  • Slösa inte bort tid på att ha dåligt samvete. Tänk istället på hur stolt du kommer att känna dig imorgon när du visar världen att du rökfri igen.
     
  • När allt är över, tänk igenom situationen som ledde till misstaget och lägg det på minnet för framtiden.

Nu när du har sett tillbaka kommer du förmodligen att känna dig ännu mer besluten. Det är bra – att tänka igenom vad du vill göra och hur du kan klara av det när problemen kommer, är en bra strategi för framgång.
Lycka till och vi ses nästa vecka!