Du har kraften att stå emot frestelser

Se upp! Håll utkik efter smygande tolerans

Det är nu mer än 3 månader sedan du slutade röka. Du har besegrat vanan precis som du planerade att göra och du har nu kontrollen. Du tittar kanske åter in på Dagboken emellanåt men det är faktiskt bara för att få lite stöd. Allting är bra – du behöver förmodligen oss inte mer – men det är bra att vara säker. Förra veckan bad vi dig att se tillbaka och använda din erfarenhet från de gångna månaderna för att fortsätta din strävan framåt – du vet att du nu har kraften att övervinna begären. Vi ska nu ge dig några råd om vad du ska se upp med under de kommande dagarna och veckorna. Personer som slutar röka under 3 månader klarar ofta av att vara tobaksfria resten av livet. Det är dock inte alltid på detta vis och den huvudsakliga anledningen är något vi kallar ”smygande tolerans”. I detta skede har du bevisat för dig själv och alla runt omkring dig att du kan sluta röka. Det är möjligt att det inte var lika svårt att lyckas som du trodde. På grund av detta tänker du kanske nu att du nu kan sänka beredskapen, ta det lite lugnt och vara mindre vaksam på riskfyllda situationer. Du kan gå på sociala tillställningar där du ser personer röka. Du röker kanske till och med en del passivt. Faktum är att du kanske känner att du verkligen har så mycket kontroll att du tror att du kan unna dig bara en cigarett. Detta är smygande tolerans.

Självfallet är detta inte bara ett stort misstag – det är vanligtvis ett livsfarligt misstag. Sanningen är att nästan alla som faller offer för smygande tolerans blir rökare på heltid igen. Även om du är bland de mycket, mycket få som klarar av att stanna vid ett litet antal cigaretter visar forskning att bara 1 till 4 cigaretter dagligen kan leda till hjärtsjukdom och lungcancer. Kom ihåg, det finns inget ”säkert” antal cigaretter som du kan begränsa dig till – förutom noll! När du väl har slutat är det bästa sättet att bekämpa smygande tolerans med nolltolerans. Det innebär att motstå frestelsen att tro att du passerat gränsen där det inte spelar någon roll om du röker. Du måste fortfarande vara beredd att följa planen du återupprättade förra månaden. Om så är nödvändigt var inte rädd för att prata med dig själv ordentligt också. Säg bara till dig själv ”Nej – inte en chans!” Gå tillbaka till denna sida emellanåt den här veckan för att hålla allt färskt i dina tankar. Ha en bra, rökfri vecka!