Ta vara på det stöd du behöver

Vi är här för att hjälpa dig när som helst. Liksom alla de som stöttar dig

Låt andra dela dina framgångar

Har du berättat för alla dina vänner, familj och arbetskollegor att du slutat röka? Ibland håller rökare och sina försök att sluta hemliga. De tänker att ifall de skulle misslyckas kan de fortsätta röka utan att behöva känna sig generade inför sina vänner. Stort misstag! Det här är ett av de exempel som experterna kallar att ”planera inför ett misslyckande” istället för den mycket bättre inställningen ”planera för framgång”.

Så att ha hjälp och stöd av de som står dig närmast kan vara avgörande för dig i ditt försök att sluta röka. Du har redan valt en Sluta-kompis för vecka 1, men varför sluta där?

När allt kommer omkring har du väl mer än en god vän, så varför inte ha fler än en Sluta-kompis? Tänk på andra människor i ditt liv som bör vara medvetna om ditt försök att sluta röka – människor som du tror kommer att vilja hjälpa dig att sluta. Människor som mer än gärna pratar med dig när du känner behovet av att tända en cigarett och som kommer att hjälpa dig igenom de där farliga stunderna när du känner dig frestad.

Abstinensbesvär orsakade av tobak 

Du är nu inne på din tredje dag. Det är mycket möjligt att du känner dig lite annorlunda idag. Kommer röksuget oftare? Om så är fallet ska du inte vara orolig – din kropp är så van vid höga halter av nikotin från rökningen att du mycket väl kan känna av abstinensbesvär från nikotinet just nu.

Tobak innehåller nikotin, vilket är en drog – och en väldigt beroendeframkallande sådan. Vissa läkare anser den till och med vara lika beroendeframkallande som heroin eller kokain! Tobaken försörjde din kropp med denna drog med regelbundna intervaller varje dag. Så genom att avlägsna källan till detta nikotin kan det innebära att du drabbas av abstinensbesvär. Det kan t.ex vara förändringar i humöret (som att känna sig nedstämd, lättretlig eller bekymrad), sömnlöshet, koncentrationssvårigheter och ökad aptit eller viktökning.

Om du använder något läkemedel för att hjälpa dig att bli tobaksfri, kan du känna av biverkningar. All medicin kan orsaka biverkningar även om inte alla drabbas av dem. Rådgör alltid med en läkare om du på något sätt skulle vara bekymrad över din hälsa.

Dagens aktivitet:

Trapptest 2

Din kropp börjar läka så fort du slutar röka. Du kan redan ha mer kraft i lungorna så det här är ett bra tillfälle att visa dig att mängden syresatt blod kan öka i din kropp. Vi kan faktiskt visa dig det bara genom att be dig gå i trappor. Kommer du ihåg att vi bad dig att göra det under Förberedelseveckan?

Precis som vi sa då – glöm inte att rådfråga din läkare om du är osäker på om den här aktiviteten är lämplig för dig. Om din läkare har avrått dig från att göra någon form av fysisk övning överhuvudtaget bör du konsultera läkaren innan du gör denna övning. Om du under en aktivitet skulle känna dig obekväm eller orolig, avbryt och konsultera läkare. Om du kan, vill vi nu att du upprepar det här testet. Vi snackar inte om att gå upp i Eiffeltornet eller något annat enormt monument. Vanliga trappor är allt du behöver för att kunna mäta den förhöjda effekten på ditt hjärta och ditt blodomlopp av att du slutat röka. Håll dig à jour med framstegen genom att fylla i resultaten – så att du själv kan uppleva förbättringarna.

Vecka 2

Den tid det tog: ______________

Svårighetsgrad:  1  2  3  4  5  6


Har dina frestelsenivåer förändrats? Glöm inte att uppdatera din mätare

Registrera precis som förra gången hur svårt du tyckte testet var (från 1–6) och hur lång tid det tog att genomföra. Hoppa sedan till Ditt trapptest i sektionen Mina framsteg. För över alla dina resultat från testet du gjorde på dag 3 till den tabell du hittar där. Gör samma sak med dagens resultat. Har det förbättrats sedan förra veckan? Vi tror att du kommer att uppleva en viss skillnad. Det är bra – det är din kropp som talar om för dig att ditt hjärta, din blodcirkulation och dina lungor redan är i mycket bättre form.
 


Om du skulle röka en cigarett, se till att komma tillbaka på rätt spår med Dag boken direkt nästa dag. Besluta dig för att göra den där lömska ciga-retten till din allra sista! Det har nu gått 3 dagar sedan ditt sluta-datum så du bör ha slutat röka vid det här laget. Om du skulle ha felat och tagit en cigarett kanske du undrar vad du bör göra.