Känn dig säker på att du kommer att lyckas

Dagboken kommer att hjälpa dig igenom de tuffa tiderna, så att du kan njuta av de goda tider som ligger framför dig.

Låt oss bli personliga!

Nu när du känner dig mer bekväm med att träffa oss varje dag ska vi berätta en liten hemlighet för dig. Du luktar mycket bättre redan. Ursäkta om vi blir lite väl personliga, men det är sant! Efter bara två dagar utan cigaretter är det ett faktum att du inte längre bär med dig lukten av gammal tobak.

Detta är bara en av de många positiva effekter som du bör uppleva nu. När det gäller att sluta röka – är de allra första dagarna vanligtvis de allra tuffaste. Vi tänker inte lura dig och säga att det är lätt, och inte att det snart är över heller. Det röksug du känner nu kommer antagligen att vara med dig ett tag till.

Men det är viktigt att komma ihåg att det inte behöver vara ett problem. Dagboken är här för att hjälpa dig att sluta röka. Nu, mer än någonsin, är rätt tid att koncentrera sig på idag och bara idag. Ta ett begär i taget.

Fokusera på det faktum att det inte dröjer länge innan det lättar. Du har redan tagit dig igenom den svåraste delen. Dessutom har din kropp ett tydligt budskap till dig idag. Din rökandende andedräkt är ett minne blott! Det är för att din kropp redan har gjort sig av med några av de farliga restprodukter som lurar i tobaksröken och i som får din mun och andedräkt att lukta som ett gammalt askfat.

Perifer kärlsjukdom

Rökningen skadar din kropp genom att reducera mängden syre som kan tas upp från dina lungor och som hjärtat sedan kan pumpa runt i kroppen. Så vad är det värsta som kan hända? Tja, blodkärlen (artärerna) i dina armar och ben blir smalare. Läkarna kallar detta för perifer kärlsjukdom. Det betyder att dina ben inte får tillräckligt med blod och syre. Det är därför många rökare får ont i benen. I svåra fall kan sår utvecklas och leda till kallbrand – vilket kan orsaka en livshotande situation. Den enda utvägen då är att amputera benet. Så den dåliga nyheten är att rökningen inte bara är dyr för plånboken, den kan allvarligt skada din hälsa. Den goda nyheten är att du bara genom att sluta röka under några dagar redan har minskat risken för perifer kärlsjukdom.

Du kanske tror att det här är ett problem som mest drabbar äldre. Att något sådant inte skulle kunna drabba dig? Nej, perifer kärlsjukdom är inte bara en sjukdom bland äldre människor. Rökare löper en större risk att utveckla perifer kärlsjukdom. Så om du hade fortsatt att röka som du gjorde, skulle sjukdomar som denna (och det här är bara en rökningsrelaterad sjukdom) ha blivit en ständigt ökande risk. Så det är något att verkligen tänka på när de där begären kommer tillbaka!

Dagens aktivitet:

Att tänka på motion

Nu när du känner till vad perifer kärlsjukdom är kanske du vill få igång benen? En av de verkligt bra sakerna med Dagboken är att vi föreslår nya idéer och övningar som verkligen kan hjälpa dig i ditt försök att sluta röka. Vi har redan föreslagit dig att ta minst tre tiominuters promenader varje dag.

I takt med att din kropp blir i allt bättre form kommer du att få allt mer energi. Förbättrat smak- och luktsinne betyder att du antagligen njuter av maten mycket mer – och kanske äter mer på grund av det! Så din uppgift idag är att träna din hjärna med att fundera ut vilken motionsform du skulle vilja ta upp nu när du har slutat röka. Det behöver inte vara någonting ansträngande – att promenera är en utmärkt motionsform liksom simning. Men du kanske vill göra någonting helt annat – golf, segling, vad som helst fungerar!

Motion är en utmärkt ersättning till cigaretter och det kommer att hålla vikten nere också. Så låt tankarna vandra fritt och se om du kan hitta något du skulle vilja göra efter att du nu har slutat röka.

Här är några förslag:

  • Gå och simma två gånger i veckan i den lokala simhallen
  • Gå med i ett gym
  • Börja med en racketsport – tennis, squash eller badminton
  • Köp en cykel
  • Börja spela golf
  • Prova någonting helt nytt – dykning, segling, vandring i bergen, fågelskådning
  • Gå med i en lokal förening som behöver frivilliga
Innan du väljer en aktivitet, kontrollera att den är lämplig för dig. Om din läkare har avrått dig från fysisk aktivitet bör du konsultera läkaren innan du gör denna övning. Om du under en aktivitet skulle känna dig obekväm eller orolig, avbryt och konsultera läkare.  
 


Har du rökt idag? Har dina frestelsenivåer förändrats? Ta en titt på Mina framsteg för att uppdatera dessa mätare och när du ändå är där, varför inte ta en titt på Mina Hälsovinster – du kommer att bli förvånad över hur bra det går för dig!