Ditt hjärta vet att du vinner

Din kropp återhämtar sig redan – du borde må bättre.

Ditt hjärta kan vara friskare

Fem dagar är redan avklarade och du har några fantastiska anledningar att fira. Du har tagit dig igenom de första svåra dagarna. Här är en annan utmärkt anledning – du har markant minskat dina risker att drabbas av en hjärtattack, om du var rökare. Du kanske inte upplever några omedelbara skillnader på ditt blodtryck. Blodtrycket höjs emellertid temporärt efter varje cigarett, därför kommer du att anstränga ditt hjärta mycket mindre nu när du har slutat röka. Ju längre du håller dig tobaksfri, desto bättre kommer ditt hjärta och dina blodkärl att bli. Risken att få en hjärtattack eller stroke, hos f d rökaren, kommer att sjunka med tiden och ditt cirkulationssystem kommer att ha en förbättrad prestationsförmåga. Så lägg handen på hjärtat och gratulera dig över än mer bevis på din kropps förvånansvärda förmåga att återhämta sig från effekterna av din rökning.

Vad du redan har uppnått

Det är inte bara ditt hjärta som mår bättre. Om du lägger ihop alla de stora hälsofördelar som vi delgett dig under de senaste fem dagarna kan du se att de, sammanräknade, är en väldigt stor förbättring generellt. Så, bra jobbat – din kropp tackar dig för att du varit så duktig. Du har verkligen något att fira. Men medan du tänker på alla sätt du nu kan släppa loss lite grann – har vi lite dåliga nyheter också. Efter några veckor i programmet, särskilt när en utekväll eller ett veckoslut närmar sig, kommer samtidigt en period av fara där små misstag är vanliga. Nästa vecka kommer vi att hjälpa dig sammanställa en handlingsplan för utekvällar och veckoslut. På så sätt kommer du att vara förberedd när du verkligen vill starta firandet. Just nu behöver du bara komma ihåg att du redan har kommit en bra bit på väg. De värsta begären är ett minne blott. Snart kommer du att ha klarat av en hel vecka som före detta rökare och vara på god väg att sluta för gott. Men du måste ta dig igenom de närmaste veckorna först, så se till att du fortsätter fullborda ditt program varje dag. Dina Sluta-kompisar och din coach finns där för dig – och vi vill alla vara säkra på att du tar dig igenom den här farliga perioden utan att fördärva något av det fantastiska jobb du gjort så här långt. 

Tillsammans kan vi göra det!

Dagens dagboksaktivitet:

Återbekräfta ditt åtagande

Låt oss vara ärliga – under de följande dagarna kommer du att gå in på ställen och in i situationer där människor kommer att röka. Därför är det nyttigt att ta lite tid i anspråk för att påminna dig själv om varför du ska hålla fast vid Dagboken.

Ta en titt tillbaka på dag 2 när du skrev ner Mina anledningar till att sluta röka som en del av din dagboksuppgift. Läs dem för att friska upp ditt minne. Finns det kanske några fler som du skulle vilja lägga till?

Här är några förslag:

  • Jag mår så mycket bättre nu
  • Jag har kommit så långt, jag kan inte tabba mig nu
  • Jag har så mycket mer att leva för
  • Jag har mina Sluta-kompisar och Dagboken till hjälp
  • Jag kan göra det och jag ska!

Använd det tillgängliga utrymmet till att skriva ner eventuella anledningar du kan tänka dig, eller kladda bara ner dina gamla anledningar en gång till. Att bekräfta alla fantastiska fördelar med att vara en före detta rökare en gång till, är en väldigt god idé så här tidigt i programmet. Det hjälper dig att fokusera på din målsättning och att hålla dig sund i hjärta och hjärna. 

Vi ses i morgon!