Problem? Vad för slags problem?

Dagboken ger dig styrka att nå dina mål.

Sexliv

S står för Succé – men även för sex – vilket är ännu något att glädjas över nu när du har slutat röka. De flesta människor vet att rökning orsakar dålig andedräkt, dålig hy och gula tänder. Men visste du också att det kan ha haft ett dåligt inflytande på ditt sexliv? Ni killar kanske vill veta att så lite som två cigaretter om dagen kan göra så att din erektion blir mjukare. Det finns en medicinsk orsak till detta.

Rent fysiskt är det två saker som ska ske för att en man ska få en erektion. Först måste blod strömma till blodkärlen i penis. Sedan måste det stanna där – de vener som leder bort blodet täpps tillfälligt igen, vilket gör att blodet stängs in och bygger upp blodtrycket inuti penis vilket ger upphov till styvnaden. När du röker försämras båda dessa processer. Först hindrar rökningen blodflödet till penis, på grund av fettansamlingar i artärerna. Sedan gör den höga koncentrationen av nikotin att hjärnan skickar ut signaler som hindrar klaffarna i blodkärlen från att sluta sig ordentligt, vilket innebär att de inte längre kan fånga blodet inuti penis. Så blodet hålls inte inne i penis på ett tillräckligt effektivt sätt. Och för att förvärra saken visar kliniska tester att impotens är 50% vanligare bland rökare än bland icke-rökare.

Tror du att det här med sämre sexliv är en av de skadliga verkningarna av rökning som kvinnor kan undvika? Så väl är det inte tyvärr – vi har oroväckande nyheter till er också. Det finns bevis för att rökning kan förhindra en kvinnas förmåga att få orgasm. Inte bara det, nikotin kan även påverka äggstockarna och ge onormala menstruationscykler. Det kan sedan ge ett tidigt klimakterium vilket orsakar bieffekter såsom tidigt åldrande och vaginal torrhet. Så nu vet du det! (Och tänk att du kanske tyckte att rökningen gjorde dig mer sexig i början!).

Kom ihåg dessa fascinerande fakta så kommer du att göra storsuccé på nästa middagsbjudning – eller vid drinkarna efter jobbet! Det finns mer goda nyheter på sexfronten. Som du kan föreställa dig är din andedräkt friskare och din mun luktar inte tobak längre. Så att kyssa dig nu verkar plötsligt som ett mycket mer lockande förslag – det är ett mer lockande förslag! Så tror du fortfarande att du kommer att mjukna och ta en cigarett i helgen?

Dagens aktivitet:

Nappa inte på betet!

Nu har vi nått dag sex och du har stått emot alla typer av frestelser och tillfällen att röka. Det har varit svårt vissa stunder, men du klarade det. Kanske är det sant ändå att ”När det börjar bli tufft, börjar de tuffa leva”.

Vi ska nu hjälpa dig att hålla ut under de dagar och veckor som kommer. Sannolikt har du varit frestad att röka under de senaste dagarna. Vad var det som hejdade dig? Det är viktigt att fokusera på det nästa gång du känner dig frestad. Idag ber vi dig titta tillbaka och minnas de tillfällen då du velat sträcka dig efter de där cigaretterna som allra mest.

Ställ dig några frågor om när varningsklockorna ringde.

  • Var befann du dig?
  • Vad gjorde du?
  • Vad var huvudorsakerna till att du lyckades hejda dig själv från att röka?

Kom ihåg så många detaljer som möjligt från den stunden och skriv sedan ner ett par nyckelord. Koncentrera dig särskilt på skälen till varför du hejdade dig själv från att röka. Detta borde hjälpa dig att bekämpa frestelser i framtiden!

 

Har du uppdaterat Mina framsteg idag? Har du påmint dig själv om Fördelarna med att sluta röka på sistone? Ta dig tid att utforska det området idag…