Att sluta röka är en situation med massor av vinster

Du är redan sundare och i en bättre situation på många olika sätt.

Lägg ihop vad det betyder för dig att vara en före detta rökare

Hej – är det inte fantastiskt att inse att det redan var två veckor sedan du började det här programmet? Du visste att du kunde göra det och nu går saker och ting verkligen din väg. Du är på god väg att bli en före detta rökare. Tycker du vi tar ut segern i förskott och uppmanar dig att sälja skinnet innan björnen är skjuten? Nej, absolut inte!

Om du har tagit dig igenom en vecka, kan du klara dig igenom två veckor, tre veckor och så vidare tills du nått ditt mål. Just nu är vi säkra på att du verkligen kommer att bli en ny person – du kommer att andas frisk luft för gott. Genom att bli av med rökvanan har du vunnit en hel del saker redan.

Titta bara i Mina framsteg för att se hur mycket pengar du har sparat. Med tanke på dagens cigarettpriser lär det vara en saftig summa pengar, som du nu kan göra någonting mycket bättre med. Kanske är det så mycket som 300 kr i veckan beroende på dina tidigare tobaksvanor. Med lite enkel huvudräkning blir siffran över 15 000 kr per år. Det är ingen dålig löneförhöjning!

Vad ska du göra med all den extra tid och pengar som du nu har till ditt förfogande? Vem vet – men det är ett trevligt problem att lösa och du behöver inte besvara det än på ett tag. Du skulle kunna köpa nya skor, sikta på nya golfklubbor, ta en härlig semester, skaffa en ny platt-tv, eller gå med i en klubb. Det är kul att fundera över möjligheterna. Alternativt kan du spara pengar för sämre tider eller investera dem i barnens framtid. Att sluta röka är en av de bästa sparplanerna någonsin.

Akrylamid

Akry...vaddå?? Det är det namn forskarna har satt på en ganska obehaglig förening som orsakade en livsmedelspanik för ett tag sedan. Det blev ett sådant ramaskri att livsmedelstillverkare tvingades ta bort det i sina produkter. Senare orsakades en liknande panik av att det visade sig att arbetare som byggde en järnvägstunnel genom Hallandsåsen hade exponerats för samma substans enbart genom att göra sitt jobb. Anledningen var enkel – akrylamid är cancerogent. Det orsakar cancer. Vad synd då, att inget sådant väsen någonsin hörts i fråga om nivåerna av akrylamid i tobaksrök. De finns där och har potential att ödelägga miljoner rökares och passiva rökares liv. Kan det vara för att det bara är en av de femtio cancerogena toxiner som finns i varje cigarett, som det aldrig skapat rubriker? Kanske hade du aldrig hört talas om akrylamid innan du läste det här. Men det är ännu en god anledning att glädjas åt att du har slutat röka. Och en ännu bättre anledning till att stå fast vid ditt beslut.

Nitrosaminer är cancerframkallande ämnen som bildas vid förbränning. Dessa ämnen bildas vid tillverkningen av och kan även hittas i charkuterivaror som bacon och skinka. Det kan finnas en ökad risk för bukspottkörtelcancer, samt läpp- och munhålecancer hos . Ännu en bra anledning att hålla fast vid ditt stopp.

Negativa tankar

Du är säker på att du vill sluta röka. Du är övertygad om att du kan sluta den här gången. Men till och med de mest engagerade kan ibland falla offer för tvivel. Om de lämnas okontrollerade kan dessa negativa tankar till slut göra mycket skada, likt ett ruttet äpple i en stor tunna med frukt. Du har Sluta-kompisar och coachen till hjälp – men det finns flera sätt som du kan hjälpa dig själv på också. Hur då? Det bästa sättet är att skriva ner dina tvivel. Så varför inte försöka skriva ner alla negativa tankar som du kan ha i det avsedda utrymmet. Till exempel, något i stil med ”Idag har det varit riktigt plågsamt att sluta röka”. Sedan ska du försöka skriva ned något för att påminna dig om vad som faktiskt var obehagligt med själva rökningen. Något i stil med ”Jag hatade mitt dåliga samvete, att känna mig beroende, morgonhostan, lukten i kläderna…” Poängen är att det inte nödvändigtvis är dåligt att låta de negativa tankarna komma ut, bara du vet hur du ska hantera dem. Det hindrar dem från att ligga och gro och förvandlas till något ännu värre. 

Som vi sagt redan tidigare, är det viktigt att veta att sluta röka med eller utan behandling kan ge upphov till olika symtom. Detta kan innefatta humörförändringar (som att känna sig nedstämd, irriterad, frustrerad och orolig). Men om tekniken ovan inte verkar fungera för dig – låt inte de negativa tankarna hänga kvar. Rådfråga alltid din läkare om du är orolig över din hälsa på vilket sätt det än må vara. Kom ihåg att de finns där för att hjälpa dig – du behöver inte försöka hantera allting på egen hand.

Dagens aktivitet:

Känna en förändring

Kommer du ihåg Mitt Sinnestest? Under de närmaste veckorna av programmet, vill vi att du upprepar det testet. Så gå och lukta på några blommor (eller vad du nu gillar att lukta på) och kittla dina smaklökar genom att prova några sötsaker (men inte för många – eller hur?). Skriv in ditt resultat i Mitt Sinnestest. Du hittar den i sektionen Mina framsteg. Du bör även skriva in resultaten från det test du gjorde dag 7 i din förberedelsevecka. Känner du någon skillnad än?

Negativa tankar
Du är säker på att du vill sluta röka. Du är övertygad om att du kan sluta den här gången. Men till och med de mest engagerade kan ibland falla offer för tvivel. Om de lämnas okontrollerade kan dessa negativa tankar till slut göra mycket skada, likt ett ruttet äpple i en stor tunna med frukt. Du har Sluta-kompisar och coachen till hjälp – men det finns flera sätt som du kan hjälpa dig själv på också. Hur då?

Det bästa sättet är att skriva ner dina tvivel. Så varför inte försöka skriva ner alla negativa tankar som du kan ha i det avsedda utrymmet. Till exempel, något i stil med ”Idag har det varit riktigt plågsamt att sluta röka”. Sedan ska du försöka skriva ned något för att påminna dig om vad som faktiskt var obehagligt med själva rökningen. Något i stil med ”Jag hatade mitt dåliga samvete, att känna mig beroende, morgonhostan, lukten i kläderna…” Poängen är att det inte nödvändigtvis är dåligt att låta de negativa tankarna komma ut, bara du vet hur du ska hantera dem. Det hindrar dem från att ligga och gro och förvandlas till något ännu värre.

Som vi sagt redan tidigare, är det viktigt att veta att sluta röka med eller utan behandling kan ge upphov till olika symtom. Detta kan innefatta humörförändringar (som att känna sig nedstämd, irriterad, frustrerad och orolig). Men om tekniken ovan inte verkar fungera för dig – låt inte de negativa tankarna hänga kvar. Rådfråga alltid din läkare om du är orolig över din hälsa på vilket sätt det än må vara. Kom ihåg att de finns där för att hjälpa dig – du behöver inte försöka hantera allting på egen hand.

 

 

Vi har kommit till slutet av denna vecka och det är en utmärkt tid för reflektion över de senaste 7 dagarna. Uppdatera Mina framsteg. Är du imponerad över hur bra det går?