Förverkliga dina mål

Nu ska vi visa dig hur du tar dig hela vägen fram.

Att hjälpa dig hjälpa dig själv

Välkommen tillbaka – hur klarade du gårdagen? Kanske suget kommer då och då? Börjar dina tankar kretsa kring cigaretter då? Oroa dig inte – det här är helt normala känslor. Du kan vara förvissad om att dessa känslor kommer att försvinna med tiden. Din kropp kanske känner suget efter en cigarett – men din hjärna vet att den inte gör det.

Redan nu börjar du inse hur du kan styra dina handlingar med din viljekraft. Här är hur som helst lite goda nyheter – om du har klarat det så här långt utan att röka har du redan kommit längre än många av alla de rökare som försöker sluta utan stöd.

Hur otroligt det än kan låta, visar studier att en majoritet av alla rökare (omkring 70%) vill sluta röka och många vill sluta ; ändå förblir andelen som lyckas mycket låg. Så bra gjort! Även om din första dag kan ha verkat underlig, eller till och med lite kämpig, klarar du dig fortfarande bättre än de flesta människor som försöker sluta röka och du är på god väg mot att lyckas. Idag ska du använda dig av dina erfarenheter från igår för att underlätta för dig att ta dig igenom den här dagen.

Börja med att fråga dig själv om det är något du tycker är lättare än vad du hade förväntat dig? Att undvika att röka efter lunch till exempel. Var det något som var svårare än vad du hade förväntat dig? Fanns det något du hade problem med som du trodde skulle vara enklare än vad du upplevt? Fokusera på det problemet nu – och fundera över hur du ska kunna undvika samma fallgropar idag.

Tobaksrök

Så vad finns egentligen i tobaksrök? Faktiskt en hel del – och det mesta är riktigt dåligt för din hälsa. Tobaksrök innehåller över 4 000 olika kemikalier och gaser. Studier visar att över 50 av dessa är kända som cancerogena. Med andra ord – tobaksrök innehåller över 50 ingredienser som orsakar cancer!

Du visste säkert redan att cigaretter orsakar cancer. Men något som kanske kommer att chocka dig är att många av de 50 ämnena inte finns naturligt i tobak. De har lagts till av tillverkarna. Vi kommer att berätta om några av dem under de följande dagarna. Vi säger inte det här för att få dig att må dåligt – utan snarare tvärtom. Du borde redan berömma dig själv för att du har slutat röka. 

Du blundar inte för utmaningen att göra dig av med en farlig och vanebildande vana. Även om du har tabbat dig och tagit en cigarett kan du komma tillbaka till din Dagbok – för den här gången har du verkligen för avsikt att sluta röka.

Dagens aktivitet:

Farliga situationer

Nu ska vi titta närmare på de risksituationer som du kan komma att möta under de närmaste 24 timmarna. Du vet de olika situationer och saker som kan utlösa suget efter en cigarett. Du kommer att behöva vara på din vakt runt vissa personer eller vid vissa platser.

Högst på listan över faror är alla de situationer där du brukade röka, som efter en måltid, efter jobbet med vänner, eller när du var trött eller stressad. Med de här sakerna i bakhuvudet vill vi be dig om två saker. Identifiera först alla situationer som du tror skulle kunna orsaka problem för dig under de närmaste 24 timmarna. Skriv sedan ned en kort lösning på hur du ska kunna undvika eller tackla dem när de uppstår. Till exempel, ta några karameller eller minttabletter om du verkligen känner dig frestad.

Var inte rädd för att be människor att inte röka i ditt sällskap – kom ihåg att du alltid kan gå ifrån människor som röker om det blir för jobbigt! Om du känner att du behöver lite extrahjälp kan du naturligtvis när som helst ringa en Hjälplinje för att sluta röka. Vi tror att du kommer att finna den här praktiska akronymen vara till stor hjälp. Den kallas för TRUMF.

Hjälp dig själv att sluta med TRUMF

T = Ta stöd hos vänner

R = Röksuget kommer att gå över

U = Undvik situationer som kan orsaka begär

M = Mota bort dem om de uppstår

F = Fly undan för frestelsen

Du kan använda TRUMF för att ta dig ur många av de svåra situationer som kan uppstå under de kommande veckorna.


Har du rökt idag?
Glöm inte att uppdatera Dina tobaksfria dagar! Hur går det för Dina framsteg? Har du aktiverat alla mätare än? Försök att använda dem varje dag och uppdatera dem. Detta är ett bra sätt att förbli fokuserad på ditt mål att sluta röka!