Du bör känna dig stolt över dig själv

Du har redan klarat dig längre än de flesta som försöker sluta. Låt oss fortsätta! Du bör känna dig stolt.

Fortsätt jobba så här bra!

Välkommen till början av Vecka 3 i din Dagbok. Det är ännu en milstolpe som har nåtts och du borde känna dig stolt. Efter en vecka bör du verkligen känna att du har slutat röka. Även om du har varit frestad att röka, eller upplevt begär, har du förhoppningsvis inte inte rökt någon cigarett på en hel vecka nu. Du bör redan känna att du har gjort stora framsteg. Du bör känna dig friskare och sundare då din kropp redan har börjat att återhämta sig av de skador som rökningen vållat. Du har också fått många goda anledningar till att fortsätta med ditt försök att sluta röka genom Dagboken. Dina vänner och din familj stöttar dig också.

Två hela veckor av ditt program är fullgjorda – det är verkligen något att känna sig stolt över. Men kom ihåg, det är mycket viktigt att du erkänner eventuella felsteg, om och när de inträffar. Så glöm inte att ringa en hjälplinje för att sluta röka, eller anteckna det i Mina tobaksfria dagar. Så länge vi vet om att du har fallit för frestelsen och rökt en cigarett, kan vi hjälpa till. Om vi inte vet, kan vi inte hjälpa till – så enkelt är det. Varje dag kommer du närmare ditt slutliga mål att vara en bestående före detta rökare. Du rör dig systematiskt i rätt riktning med dina vänners och din familjs hjälp och stöd. Förhoppningsvis finner du nu att Dagboken verkligen är till hjälp. Allt verkar faktiskt till din fördel – så kom igen, låt oss fortsätta jobba så här bra.

Att övervinna begär

Det finns många anledningar till att längta efter en cigarett. Ja, nikotin är beroendeframkallande och du upplever antagligen fortfarande abstinensbesvär. Du kanske också kämpar mot det sociala begäret att tända en cigarett, särskilt om du ser att vänner och kollegor ‘njuter av’ en cigarett i ditt sällskap. En ytterligare orsak kan vara stress. Du har sedan ganska länge nu använt dig av rökningen som en tröst när det blev kämpigt. Och låt oss medge det, du kanske helt enkelt längtar efter en cigarett av gammal vana – rökning var något du gjorde rutinmässigt. Så nästa gång det pressande begäret slår till använd dig av dessa Begärknäckare som hjälper till att få bort begären.

3 Begärknäckare för att påminna dig själv om:

  • Dina skäl till att du vill sluta röka
  • Den ytterligare tid och de extrapengar du har fått
  • Din förbättrade hälsa

Dagens aktivitet:

Val av träning

Motion är kanske inte ditt favoritämne? I så fall kanske vi kan försöka ändra på din uppfattning. Vi bad dig under Dag 11 att börja fundera på olika sätt att motionera. Nu ska vi gå ett steg till. Som rökare kanske du inte har hållit på med så mycket fysisk aktivitet – du kanske blev lite andfådd. Men nu, med ny kraft i lungorna kanske du redan känner att saker och ting börjar förändras. Så låt oss ägna lite tid åt att utforska tanken att få lite mer motion.

Innan vi gör det, vill vi säkerställa att du har kollat med din läkare att det är OK för dig. Om din läkare har avrått dig från att göra någon form av fysisk övning bör du konsultera honom/henne innan du gör denna övning. Om du under en aktivitet skulle känna dig obekväm eller orolig, avbryt och konsultera läkare.

Anteckna svaren på dessa två frågor:

Om du skulle börja motionera mer, vad skulle du välja? ____________

När under veckan skulle det passa dig bäst att göra det? ____________ 


Nu ska vi vara praktiska... du kanske gillar tanken på bergsbestigning, eller segling – men finns det någon klubb i närheten där du kan gå med för att sätta dina planer i verket? Å andra sidan är vi nästan säkra på att det nära dig finns områden där du kan promenera, cykla, jogga eller simma i en simbassäng. Så välj nu ett tillfälle under denna vecka då du kan stoppa in motion i din veckorutin.

Skriv ner den träning du kommer att sätta igång med, var och under hur lång tid du planerar att utföra den.