Att sluta röka kan var hur lätt som helst

Idag ska vi ta reda på hur lite träning kan lysa upp ditt försök att sluta röka.

Låt oss komma igång

Hur mår du idag? Om du känner att du är på topp är det fantastiskt. Problemet är att då man är på bra humör varar inte alltid detta (gör det någonsin det?) – det är då motion kommer in i bilden. Provade du den träning du lovade dig själv igår? Tro det eller ej, motion är en av de mest effektiva saker du kan göra för att förbättra ditt humör – och det behöver inte ta lång tid. Så vad sägs om en vandring i det fria? Du bör kanske planera att ta en promenad under din lunchtimme. Ett bra sätt att göra detta är att hitta ett nytt ställe där du kan äta lunch – kanske bara lite längre bort än dit du vanligtvis går. Du kan göra din promenad till ett speciellt tillfälle. Gå till ett ställe som du gillar – eller som du alltid har tänkt på att gå till. Skogen, staden, vart som helst – till och med affärerna för den delen! Det som är viktigt är att du njuter av det och att du använder det som ett avbrott i det vanliga livet. Och om du känner någon som också skulle vilja komma igång (även en fyrbent vän), ta också med dig honom/henne.

Rensade luftvägar

Cigarettröken lamslår de små hår (kallade cilier) som beklär dina luftrör och väggarna i dina lungor. Dessa mikroskopiska hår bör vara i konstant rörelse, för att fånga oönskade partiklar i den luft du andas in och föra ut dem ur dina lungor. De är en del av din kropps filtreringssystem och renar den luft vi andas då den går in i våra luftvägar. Så om du har satt dem ur spel genom att röka är det en del av anledningen till att du har hostat mindre och rensat luftvägarna mindre. Det är därför som du, då du var rökare, kunde fortsätta att röka och ändå protesterade inte kroppen som den skulle göra om den kunde. Dina lungors försvar var lamslagna! Det är självklart att det hjälpte dig att röka fler cigaretter, oftare. Nu när du har slutat röka kommer dina cilier att växa ut och börja fungera igen. Du kan till och med hosta något vilket skulle visa att dessa celler fungerar igen. Det är ett gott tecken, för det betyder att dina luftvägar rensar sig själva på skräp.

Dagens aktivitet 

Vad har folk sagt?

Under din första tobaksfria vecka hoppas vi att du berättade för massor av folk att du hade slutat röka. Vi slår vad om att du fick mycket uppmuntran? Som vi sa tidigare, tveka inte att berätta för alla du känner att du har slutat röka. Detta är ett tillfälle i ditt liv då det inte bara är acceptabelt att fiska efter komplimanger – det är till och med fulltständigt rättfärdigat! Utöver de människor du arbetar med, har du antagligen berättat det för en vän åt gången, under veckan. Det är troligt att den mängd stöd och uppmuntran som du fick i viss utsträckning gick dig förbi, så här är en mycket användbar övning som kan vara väldigt rolig. Tänk helt enkelt tillbaka på när du berättade för människor att du hade slutat röka och anteckna svaren på följande frågor i din Dagbok.

Hur reagerade icke-rökare då du berättade det för dem? ________________

Vilken var rökarnas reaktion? ________________

Hur kände du dig då du berättade det för dem – och var det olika från person till person? ________________

När du är klar kommer du troligen att finna det högst motiverande bara att uppleva vad folk tycker och hur positivt de reagerar på att du har slutat röka – även (eller speciellt) rökarna.

 

Vissa personer har verkligen nytta av att tala igenom sina känslor då de upplever ett starkt begär, eller då de behöver förbereda sig för en utekväll eller en annan riskfylld situation. Om det gäller dig, gör då ett försök med att ringa din Sluta-kompis.