Att gå ut betyder inte att ge efter

Du klarar dig fantastiskt bra. När du vill ha roligt kan Dagboken verkligen hjälpa till med att hålla frestelserna i schack.

Vad sägs om en belöning för ett väl utfört arbete!

Hej – välkommen tillbaka. Du närmar dig slutet på din tredje vecka i Dagboken, så du funderar troligen på att fira lite. Inget överilat, bara något lite utöver en klapp på axeln för ett väl utfört arbete. Varför inte? Det förtjänar du. Allt du måste göra är att inse det faktum att om ditt firande innefattar en utekväll, en god måltid, en drink – då är det också fullt av potentiellt riskabla frestelser. Du vet hur vissa bantare strängt håller sig till sin diet och om man sedan ger dem något extra gott så låter de sig ryckas med? Det fungerar inte – och det fungerar framför allt inte för tobaksanvändning. Med risk för att låta tråkiga, upprepar vi det återigen – du följer en tobaksfri diet. Fester, måltider uteliv, barer – dessa tillfällen kan vara särskilt svåra för före detta rökare.

För många människor är helgen den tuffaste tiden. Många av er kommer att finna att ni utan större problem kan ta er igenom arbetsdagar, men helgerna kommer regelbundet, och är er tid för att slappna av och varva ner – och detta innebar tidigare mycket rökning! För att ta dig genom dina utekvällar och dina helger kommer du att behöva ytterligare en plan. Det är det som dagens dagboksaktivitet kan hjälpa dig med. Så när du väl har läst klart dagens artiklar, bege dig omedelbart dit för lite hjälp med att planera din fritid.

Mentol-cigaretter

Varför innehåller cigaretter mentol? För att folk tycker om smaken. Men smaken är inte den enda anledningen. Mentol fungerar också som ett lokalt bedövningsmedel, och trubbar av irritationen i din mun och hals orsakad av cigaretter och leder till minskad hostning. Eugenol är en annan ingrediens som används i cigaretter och som finns i nejlikeolja. Denna ingrediens har också en lokalbedövande effekt i munnen och halsen. Med andra ord, två cigarettillsatser verkar tillsammans för att förhindra hostning – kroppens naturliga reaktion på rök som andas in.

Rökare har en tendens att betrakta det faktum att de inte hostar som ett gott tecken. Men självklart har de fel – hostning är ett effektivt sätt att rensa bort partiklar som inte borde finnas i dina luftvägar. Så om du har börjat hosta lite mer sedan du slutade röka, är det ett tecken på att din kropp återfinner sitt normala försvar. Och det är fantastiska nyheter!

Dagens aktivitet:

Planera en utekväll  
Att tänka igenom dolda faror och förbereda dig för eventuella ögonblick av frestelser, är nyckeln till att njuta av en kväll på stan som en före detta rökare. Läs igenom våra tips på hur man njuter av en tobaksfri kväll på stan. Fyll sedan i planeraren när du har en rolig kväll på gång. Tips för en rolig, tobaksfri kväll på stan:

  • Se till att du berättar för dina vänner att du håller på att sluta röka. Var inte rädd för att be folk att inte röka i din närhet. Fundera på att fråga din Sluta-kompis om han eller hon vill gå med ut
  • Tänk på hur du kommer dit. Att gå kan vara ett bra sätt att passa in din dagliga träning. Kom ihåg – det enda som krävs är tre 10-minuters promenader per dag. Om det är för långt för att gå, hoppa av bussen eller tåget en station tidigare, eller parkera bilen ett par gator bort och planera in en liten promenad
  • Försök undvika att ta mer än en drink. Vi har alla en tendens att förlora våra begränsningar när vi dricker lite för mycket!
  • Var förberedd på frestelser. Minttabletter eller tuggummi är ett utmärkt substitut för cigaretter eller . Glöm inte bort din mobiltelefon så att du kan ringa dina Sluta-kompisar
  • Ta dig tid att påminna dig själv om varför du vill sluta röka, dina hälsofördelar, alla de framgångar som du har haft så här långt. Saker som du kommer att kasta bort om du tar en cigarett (vilket du självklart inte kommer att göra!)
  • Kom för allt i världen ihåg, att sluta röka är den bästa idé som du någonsin har haft. Du har ett helt nytt liv att njuta av och dina kvällar på stan under ditt försök att sluta röka är bara början!


Min tobaksfria kväll på stan

Mötesplats:  _____________
Är det rökfritt? _____________
Finns det ett rökfritt område? _____________
Vem kommer att vara där: _____________
Är de rökare? _____________
Vet de om att du har slutat? _____________
Kommer din Sluta-kompis? _____________
Kommer det att finnas alkohol? _____________
Hur du tar dig dit: _____________
Kan du gå dit? _____________
Kan du ta kollektivtrafik? _____________
Finns det en parkering i närheten? _____________
Vad tar du med dig: _____________
Cigarettsubstitut såsom minttabletter? _____________
Din mobiltelefon? _____________

 
Har du rökt idag? Fortsätt kontrollera Dina Framsteg – du gör ett bra jobb!