Det första intrycket är viktigt

Föreställ dig att du träffar någon du inte sett på ett tag och känn vilket stort självförtroende du fått av att vara en före detta rökare.

Att göra intryck

Hej igen! Det verkar vara slutet av din tredje vecka, så låt oss luta oss tillbaka och tänka på något som skulle kunna vara mycket viktigt på så många sätt. Det första intrycket – det har troligen ännu större betydelse än vad du tror!

I en nyligen genomförd psykologisk studie var några personer inbjudna att delta i ett experiment utan att veta vad som undersöktes. Studien började med att deltagarna såg på då några studenter gjorde ett skriftligt prov som bestod av 30 frågor.

Men vad de inte visste var att man på förhand hade sagt till studenterna vad de skulle skriva. Hälften av studenterna hade fått de rätta svaren på de första 15 frågorna och fel svar på övriga frågor. De andra hade fått precis motsatsen. Så då proven rättades, fick alla studenter hälften av poängen; med andra ord verkade de alla vara lika intelligenta. Men åskådarna ombads avgöra vilka studenter de ansåg hade gjort bäst ifrån sig. Resultaten var häpnadsväckande. De studenter som hade svarat rätt vid provets början bedömdes vara mer intelligenta än de som hade svarat fel på den första frågan.

Förklaringen är att det första intrycket är viktigt. De som såg vad studenterna skrev bildade sina uppfattningar utifrån sina första observationer – men lyckades inte ändra dem då de såg på resten av provet. När man tänker efter finns det många situationer i det dagliga livet då folk ganska snabbt bildar sig en uppfattning. Vi gör alla snabba bedömningar då och då, eller hur? Vilket gör att det är en klar fördel att vara en före detta rökare då du går på nästa intervju – eller träffar någon ny!

Varför det första intrycket är viktigt

Närhelst du ser, hör eller läser något nytt, är din automatiska reaktion att ställa dig frågorna vad det betyder och vad det säger dig. Generellt sett kommer du relativt snabbt att bilda dig en uppfattning om något (eller någon). Det är inte ofta vi ändrar uppfattning efter detta. Varför händer det? En möjlig förklaring till detta är att psykologer tror att det är en beteendeanpassning. Det är naturligt att försöka begränsa den energi vi använder då vi tänker. Under en mer primitiv tid hade vi behövt den energin för att slåss – eller fly!

Ett annat förenklat svar kan vara att vi inte vill erkänna då vi har fel. Vi stoppar våra huvuden i sanden för att det är enklare på kort sikt. Men på lång sikt kan det ofta visa sig vara ett misstag. Så nu förstår du kanske att det finns några sunda beteendemässiga anledningar till varför det första intrycket är viktigt. Nu är du en före detta rökare, du luktar inte unkna cigaretter, du ser friskare ut och du har mer energi. Så troligtvis kommer du att imponera på folk framöver!

Dagens aktivitet: De närmaste veckorna

OK – då har du fullgjort två tobaksfria veckor nu. Bra gjort!
Hur tror du att de närmaste två kommer att gå för dig? Tror du att de kommer att vara lättare eller svårare? Vi slår vad om att du hoppas att de kommer att vara lättare, men varför inte nu skriva ner dina förhoppningar och förväntningar inför kommande veckor i din journal. Det kan vara intressant att gå tillbaka till dem senare och de kommer att inspirera dig under de närmaste veckorna.

Du är på god väg att bli en bestående före detta rökare, även om du inte riktigt är utom all fara än. Det här är troligen rätt tillfälle att återigen tänka på de där farliga utlösarna av rökning. Har du lagt märke till några nya som smugit fram för att störa din dag?

Närhelst det är möjligt, försök planera i förväg för att undvika de där farliga situationerna innan de händer. Till exempel, om du vet att du brukade tända en cigarett efter en måltid, kliv upp så fort du har ätit färdigt och gör något annat. Om du brukade röka under rasten på jobbet, försök med något annat för att inte tänka på det. Ta en promenad om du kan, ta en kopp te, läs en tidning så kanske du inte tänker på rökning.

Använd det avsedda utrymmet för att anteckna idéer på vad du kan göra istället för att röka – och notera vad som har varit speciellt framgångsrikt. På så sätt kan du gå tillbaka till det senare. Men för tillfället, koppla av och njut av återstoden av din dag. Gratulera dig själv efter ännu en vecka utan att röka. Det är bra jobbat!

Sinnestest 3
Då det är dags att testa dina sinnen. Vid det här laget kan du rutinen. Glöm inte att registrera dina resultat i Mina resurser – och se om du har gjort framsteg.

Gradera ditt luktsinne 1–6  _____________
Gradera ditt smaksinne 1–6  _____________

 


Har du lagt märke till några förändringar av dina smak- och luktsinnen ännu? Någon sa att då en rökare satte sig ner för att äta, var det som att se en film i färg i svartvitt. Visst måste det kännas bra att inte trubba av sina sinnen med en ‘rökskärm’? Titta i Hälsovinster i Mina framsteg för att se hur det går för dig.