Tappa inte fotfästet nu

Håll utkik efter bananskal

Vissa människor grips av panik då de gör ett felsteg – de tror att en enda bloss har förstört alltihop. Men det är inte sant. Du förstår antagligen redan att din kropp skulle föredra att du inte rökte. Så återgå bara till programmet! Om du skulle röka en cigarett en får du inte fortsätta och göra slut på hela paketet. Nu kanske du tror att du har viljestyrka nog att någon gång ibland röka en cigarett på dina egna villkor. Tyvärr fungerar det inte på det viset. Kommer du ihåg vad vi sa till dig förra veckan angående den tobaksfria dieten? Så om det här börjar låta lite som du, får du lära av dina felsteg och vara bättre förberedd nästa gång. Ställ dig själv några enkla frågor:

  • Hur känner du dig? (Du kanske kände dig nere och behövde ryckas upp)
  • Var befann du dig? (Det är troligt att det var i ett socialt sammanhang)
  • Vem var med dig? (Det finns kanske ett ‘dåligt inflytande’ i ditt liv nu när du slutar röka?)

Du ser att när du funderar på anledningarna till att du blev frestad, är det lätt att komma på några sätt att kringgå problemet – då kan du handla på ett annat vis nästa gång.

Rökning och graviditet

Planerar du att skaffa barn? I så fall, ska du läsa detta noga. Oavsett om du är man eller kvinna kan rökning orsaka problem om du planerar att bilda familj. 

Om du är kvinna vet du antagligen redan att rökning gör det svårare att bli gravid. Sanningen är att för rökare sjunker chanserna att bli gravid med 10–40% per menstruationscykel. Ju fler rökta cigaretter, desto längre tid är det troligt att det tar för en kvinna att bli gravid. 

Men det finns många fler dåliga nyheter för tilltänkta mödrar som röker. Kvinnor som röker har en mer oregelbunden menstruationscykel. Rökning kan till och med göra så att mensen försvinner då och då på grund av att den stör dina hormoner. Att röka ökar också risken för utomkvedshavandeskap, eftersom det kan orsaka skador i äggledaren som transporterar äggen från dina äggstockar ner till livmodern.

Ska vi fortsätta? Även risken för missfall ökar och kvinnor som fortsätter att röka under graviditeten föder ofta underviktiga barn. Det ser inte heller så ljust ut efter födseln. Rökning hämmar barnets naturliga tillväxt och utveckling. Det är också en riskfaktor för plötslig spädbarnsdöd.

Ni män klarar er inte heller så lindrigt undan. Minns du att rökning gör dig mindre potent? Spermierna kan också skadas av rökning. Så om du vill ha barn, eller om du slutar röka för dina barns skull, gör du helt rätt.
 

Dagens aktivitet: Gå åter igenom dina skäl att sluta röka

Kommer du ihåg något av det första du lärde dig i Dagboken?
Om du själv har en tydlig uppfattning av vilka dina skäl är för att sluta röka kan det definitivt hjälpa dig i ditt försök att sluta. Vi har alla en eller flera personliga skäl till varför vi vill sluta med tobak. Det kan mycket väl ha med hälsan att göra. Kanske planerar du att skaffa familj, kanske vill du inte ses som en förebild för rökning. Du kanske flyttar till ett nytt hus eller byter till ett nytt jobb.

Dina skäl till att sluta ger dig inspiration och mer kraft att lyckas. Under Dag 2 bad vi dig att verkligen fundera på dina skäl till att sluta röka och sedan skriva ner dem. Vi skulle vilja att du då och då ser tillbaka på de skälen. Vilka de är spelar ingen roll. Det kan vara en person, en sak eller en händelse som hjälper dig att fortsätta vara tobaksfri. Det kan vara ditt barn eller ditt blodtryck. Det skulle kunna vara din nästa hälsokontroll, eller din partners gillande. Det skulle till och med kunna vara glädjen över att se din framstegsmätare förbättras vecka för vecka.

Faktum är att du kanske finner att du har ännu fler skäl till att sluta nu när du är så nära att göra dig av med ovanan för gott! Så ta dig tid att titta tillbaka på Dag 2 i din Dagbok och granska dina anledningar till att sluta röka. Skriv ner dem igen för att friska upp ditt minne – stämmer de fortfarande? Nu kanske det är dags att lägga till ett nytt – livet har ju när allt kommer omkring fortsatt framåt för oss alla under de senaste veckorna. Fundera på något du kan sikta på i framtiden. Kanske en semester du kommer att kunna åka på för alla pengar du sparat? Vem vet, men det är sannerligen värt att fundera på vad du verkligen siktar på. Det kommer även att hjälpa dig att få bort cigaretterna ur ditt sinne för gott. 

 

Här kommer utmaningen för den här veckan. Hur många nya Sluta-kompisar tror du att du kan skaffa dig? Vid det här laget vet du hur viktigt det är att identifiera personer som kommer att kunna ge stöd under ditt försök att sluta röka. Så sätt upp ett mål för dig själv för återstoden av den här veckan. Tänk utanför din omedelbara vänkrets och familj – finns det till exempel någon på jobbet som du skulle kunna anförtro dig till? Har du rökt idag?