Lust att lyckas

Det är så lätt hänt att man känner sig lite nere – idag ska vi se till att det ser ljusare ut!

Att känna sig positiv är en fördel!

Hej igen! Du har kommit en bra bit in på din tredje vecka utan att röka, men hur kommer det sig att vissa dagar är så kämpiga?

Som du utan tvekan redan har upptäckt, kan man bli lättirriterad medan man slutar röka, speciellt under de första veckorna. Så om du har varit på dåligt humör på sista tiden är det ingen överraskning. Negativa känslor kommer och går för alla under veckorna.

Eftersom du antagligen får mer än vanligt av din beskärda del just nu, är det troligen en bra idé att ta lite ledigt och titta på hur vi kan handskas med problemen. Forskning har visat att det finns enkla saker som du kan göra för att förbättra ditt humör. Olika saker fungerar för olika personer. Ett säkert, pålitligt medel är att ringa till någon – en god vän eller en av dina Sluta-kompisar. Du kan lyssna på musik, se en film (OK, kanske inte en sorglig!) eller tänka positiva tankar…

Någonting annat som verkligen kan hjälpa är fysisk aktivitet. Som vi redan har sagt – en rask promenad på 10 minuter kan förbättra ditt humör i upp till 2 timmar.

Det är ännu bättre om du gör det tillsammans med en vän. Det är viktigt att veta att sluta-processen med eller utan behandling kan ge upphov till många olika symtom. Detta kan innefatta humörförändringar (som att känna sig nedstämd, irriterad, frustrerad och orolig). Rådfråga din läkare om tipsen på denna sida inte verkar fungerar eller om du på något sätt är bekymrad över din hälsa.

Bekräftelser

Bek-vad?!! OK, ärligt talat är bekräftelse helt enkelt ett modeord för ett positivt ord eller påstående som du kan upprepa för dig själv. Att säga positiva saker till dig själv kan verkligen göra dig på bättre humör. Tror du att du har makten att kontrollera ditt eget sinne? Vi försöker! Försök att upprepa följande fraser – högt och tydligt om du kan. Det kan först verka larvigt, men gör ett försök, för chansen är stor att det kommer att få dig att må bättre. Och, tveka inte att skapa dina egna bekräftelser – det är ju när allt kommer omkring ditt program.

  • Jag har lyckats med att sluta röka
  • Jag vet att jag kan fortsätta låta bli att röka
  • Jag kommer att ha ett bättre liv då jag inte röker
  • Många människor stödjer mig
  • Jag är en friare person nu än den jag var förr
  • Jag är lyckligare som en före detta rökare
  • Jag vill vara friskare

Dagens aktivitet:

Ta positiva steg
En av huvudprinciperna i Dagboken är att försöka att alltid vara positiv. Vi vill att du ska vara säker på att du vet vilka som är dina skäl till att sluta röka. Det är därför vi ägnar så mycket tid åt att du ska koncentrera dig på ditt livs positiva sidor.

Så idag är din uppgift att tänka på en del av ditt liv som har något med rökning att göra och på en del som inte har något med rökning att göra. Fundera ut vilka steg du skulle kunna ta för att förbättra dem. Följande är bara några idéer på olika saker som skulle kunna ha en positiv inverkan på ditt liv.

Aspekter av mitt liv som före detta rökare

  • Jag skulle kunna småäta lite mindre
  • Jag skulle kunna motionera lite mer
  • Jag skulle kunna använda Dagboken ännu mer
  • Jag skulle kunna ringa oftare till min Sluta-kompis

Aspekter av min övriga livsstil

  • Mina barn
  • Mina vänner
  • Mitt jobb  
  • Mina sporter och fritidsintressen
  • Mina nya upplevelser
  • Mitt hem


Vi är säkra på att det finns massor av andra saker som du kanske skulle vilja förbättra i ditt liv. Allt du behöver göra är att komma på ett rökningsalternativ och ett livsstilsalternativ. Fundera sedan på hur du kan förändra mycket bara med en liten ansträngning. Varför inte skriva ner dina egna tankar. På så sätt kan du komma tillbaka till dem i framtiden när du förhoppningsvis har gjort något av dem! Faktum är att varje liten framgång i ditt liv gör att du känner dig nöjdare med dig själv – och detta hjälper dig att lyckas med ditt försök att sluta röka.

 



Det finns stora och små skäl till att fortsätta låta bli att röka. Det som är viktigast är dina personliga skäl. Så varje gång du känner ett begär att röka, gå igenom dina skäl till att sluta och vänta under 5 minuter. Det är ungefär den tid det tar för begäret att försvinna. Har dina frestelsenivåer förändrats? Glöm inte att uppdatera din mätare…