Du tar kontrollen igen

Du gör dig fri från den börda det är att röka – så blicka inte tillbaka!

Nu kan du löpa hela linan ut

Vi har kommit så långt tillsammans och vi vet (och vad viktigare är, du vet) att du nu kan löpa hela linan ut. Du återtar inte bara kontrollen över ditt liv genom att säga nej till cigaretter; du förbättrar aktivt din hälsa och sparar samtidigt pengar. Tala om fördelaktig situation! Med alla dessa enorma vinster för dig, finns det säkerligen ingen återvändo nu?

Men om du känner att du fortfarande behöver en liten knuff i rätt riktning då och då är här en som skulle kunna skaka om dig lite. Risken för att drabbas av ett slaganfall (en livshotande hjärtattack) är 50% högre hos rökare än hos icke-rökare. Förlåt – det var inte vår mening att skrämma dig. Den goda nyheten är att då man slutar röka minskar risken för att drabbas av slaganfall med tiden.

Varför misslyckas så många människor?

Sanningen är att upp till 97% av de personer som försöker sluta röka utan hjälp inte klarar det. Eftersom du troligen förr var en av de där 97%, känner du antagligen redan till några av orsakerna. 

Den främsta orsaken till ett misslyckande är brist på engagemang. Andra viktiga orsaker är brist på förberedelse och planering framåt. Många människor satsar inte tillräckligt mycket av sig själva i sitt försök att sluta röka. 

För det andra tror många människor egentligen inte att de kan klara det – ofta på grund av att de tidigare har försökt och misslyckats med att sluta röka. Men att hitta ursäkter i förväg fungerar helt enkelt inte. 

För det tredje, många människor ger efter för rökbegär, när de känner sig stressade eller är på dåligt humör. Med Dagboken förbereder du dig för de där bananskalen.

Slutligen inser många människor inte den grundläggande skillnaden mellan ett felsteg och att kasta in handduken. De tror att de har förstört allt bara för att de har rökt en cigarett. Men du vet bättre, du vet att ett felsteg inte är detsamma som ett fullständigt misslyckande och du kan kämpa dig raka vägen tillbaka till programmet.

Så nu förstår du att Dagboken kan hjälpa dig att ta itu med och undvika orsakerna till att misslyckas. Skulle det här kunna bli anledningen till att du kan vara bland en av de som fortfarande är på rätt spår, istället för de som inte klarade det?

Dagens aktivitet:

Trapptest 4
Det här är den tidpunkt under veckan då vi vill be dig att göra trapptestet igen. Gå tillbaka till dina utvalda trappsteg och se hur du känner dig då du har gått uppför dem. Uppskatta själv hur andfådd och trött du är på slutet.

Återigen bör din läkare spela en framträdande roll i att leda ditt fysiska välbefinnande – så se till att kontrollera och följa hans/hennes råd innan du ger dig på trapptestet. Om din läkare av hälsomässiga eller medicinska skäl har givit dig rådet att undvika fysisk aktivitet kanske denna aktivitet inte är lämplig för dig. Och om du vid något skede känner dig besvärad eller orolig under aktiviteten, avbryt och besök din läkare.

Vecka 4 - Den tid det tog: _______________

Svårighetsgrad:  1  2  3  4  5  6

När du väl har gått upp för trapporna, fyll i Mitt trapptest i sektionen Mina framsteg. Vid det här laget bör du uppleva att din kropp redan känns så mycket friskare.

Andra personers reaktioner
Känner du dig trött efter trapptestet? Vi trodde att du skulle kunna vara det, så dagens andra aktivitet är en snabb sådan! Efter att ha slutat röka kan du höra många kommentarer om att sluta röka från dina vänner, din familj och dina kollegor. Dagens aktivitet vill vi att du ska ägna åt att svara på frågorna:

Vilken kommentar gav dig mest stöd? ____________

Vem gav den? ____________

Vilken var den minst hjälpsamma kommentaren? ____________

Vem gav den? ____________

Har du rökt idag? ____________