Du har ökat ditt självförtroende

Med så mycket att fira, så är det inte konstigt att du är så nöjd med dig själv.

Så här långt ser allt mycket bra ut

OK, du har fortfarande ganska långt kvar, men du har redan några fantastiska bedrifter att sola dig i. Idag ska vi stanna upp och tänka på hur stora roll självförtroendet har i att hjälpa dig att sluta röka. Även om du har saknat en del självförtroende bör du vid det här laget tänka att du verkligen kan klara av det. Du vet redan i ditt hjärta att du för alltid kan ta farväl av rökningen. Vi måste erkänna att du har gått igenom tillräckligt med frestelser och rökbegär

– men du är ändå här! Det är du som har kontrollen, inte cigaretterna. Det är en stor bedrift. Så är det egentligen så konstigt att ditt självförtroende har växt, nästan utan att du har märkt det? Grattis – vi slår vad om att du ler just nu, därför att den här insikten är verkligen något att vara glad över.

I dagens dagboksaktivitet skall vi fokusera lite mer på din förbättrade självkontroll. Det kommer att vara avgörande för dig både nu och i framtiden.

Var inte rädd för att erbjuda dig att hjälpa andra

Något som detta program antagligen redan har lärt dig är hur viktigt det är att ha andra människors stöd. Vi är egentligen en social skara, vi människor. Vi behöver stöd, omsorg och erkännande från andra människor för att fungera – speciellt då vi har det svårt. Det är därför det kan vara till så stor hjälp att tala om saker och ting då vi har problem. Ett delat problem kan vara ett löst problem därför att det är lättare att förstå ur ett annat perspektiv – och den person du talar med kanske till och med kan hjälpa dig.

Att vi bryr oss om andra människor kan ofta hjälpa oss hantera våra egna problem. Minns du att vi tidigare i Dagboken gav dig rådet att ge någon du känner en komplimang om du kände dig lite nere? Det här fungerar ungefär på samma sätt. Så försök från och med nu visa ett större intresse för hur andra mår. Ge dem lite uppmärksamhet och visa dem att du bryr dig om dem. Att vara intresserad av någon annan person stärker dina egna känslor av egenvärde – och det måste helt enkelt vara allt igenom gott.

Dagens aktivitet:

Din självkontroll i strålkastarljuset
Du kanske inte har tänkt på det här tidigare – men du har varit tvungen att ta kontrollen över några svåra situationer under de senaste veckorna. Så vi skulle vilja att du tänkte tillbaka på dem nu. Vi tror att då du har gjort det här kommer du att vilja ge dig själv en liten klapp på axeln.

Vilka skulle du säga är de tre huvudsakliga skälen till att du lyckats med att hantera de här kluriga situationerna? Ägna lite tid åt att skriva ner dem. Och nu när du har gjort det – vill vi väcka en annan tanke. Nu när du vet hur du hjälpte dig själv att orka, tänk på hur du kan använda dem för att handskas med andra problem i ditt liv.

När allt kommer omkring är det inte bara att sluta röka som det är problem med! Skriv ner ett par områden i ditt liv där du just nu skulle kunna ha nytta av lite mer självkontroll. Att hålla ditt humör i styr kanske? Eller att motstå alla de där kakorna och kexen på jobbet? Du kommer att bli förvånad över hur mycket din erfarenhet med att sluta röka kan hjälpa dig att handskas med andra frågor.

Anledning 1 _________________

Anledning 2 _________________

Anledning 3 _________________

 


Det finns mycket som är bra med att sluta röka – och det är begripligt att du är mer nöjd med dig själv. Att sluta röka skulle faktiskt kunna ge dig självförtroendet att göra andra förändringar i ditt liv. Det är verkligen något att tänka på... Har du rökt idag?