Anta utmaningen

Att vinna slaget mot cigaretterna betyder inte att du behöver kämpa mot bilringarna.

Orolig för att gå upp i vikt?

Att sluta röka behöver inte betyda att du ger upp kampen om viktökningen. Det kräver bara en lite större ansträngning. Så om du känner att du har lagt på dig några extra kilon är följande några enkla åtgärder som kan hjälpa dig att få bort dem igen.

  • Ta en eller flera raska promenader under åtminstone 10 minuter åt gången
  • Ha alltid hälsosamma tilltugg till hands. Frukt, grönsaker och mager yoghurt är några bra val
  • Om du behöver ersätta den ”munfix” du fick av rökningen, prova med tuggummi eller minttabletter
  • Drick mycket vatten och varma drycker
     

Varför viktökning?

En viktökning under ett försök att sluta röka tenderar att ha sitt ursprung i tre huvudsakliga faktorer. Ta en titt nedan och se var du gör fel. Knepet är att kunna göra något åt det!

  1. Att äta mellan måltiderna: Många människor svarar på begär genom att äta – och det tenderar att vara snabba, enkla saker som kex, sötsaker, chips, choklad osv. Den som slutar röka intar på det här sättet i genomsnitt ytterligare 300 extrakalorier varje dag. De läggs snabbt ihop.
     
  2. Ökad aptit: Den höga dosen nikotin som pumpar in i ditt blod då du rökte var förr en effektiv aptitdämpare. Detta kan vara orsaken till att du nu har en ökad aptit.
     
  3. Lägre ämnesomsättning: Din regelbundna rökning medförde att din ämnesomsättning ökade något, vilket betydde att fler kalorier brändes under din dag. Det är därför det är en så god idé att börja med någon form av motion för att förbränna de där extra kalorierna. 

Du ser att de där extra kilona kan vara orsakade av flera olika faktorer – du kanske inte äter mer än innan och ändå går du upp i vikt. Men oroa dig inte för det just nu – vad du ska fortsätta påminna dig själv om är att du inte längre förgiftar dig själv med cigaretter eller.

Det är viktigt att veta att sluta-processen med eller utan behandling kan ge upphov till många olika symtom. De kan omfatta ökad aptit eller viktökning. Om viktökning blir ett verkligt orosmoment eller hotar ditt försök att sluta röka, eller om du på något sätt är bekymrad över din hälsa, ska du rådfråga din läkare. Han/hon kommer att kunna tala om för dig om din vikt är ohälsosam, och ge dig råd och information för att kontrollera den. Rådfråga din läkare om tipsen på denna sida inte verkar fungerar eller om du på något sätt är bekymrad över din hälsa.

Dagens aktivitet:

Är det något som oroar dig?
Är att gå upp några kilo något som oroar dig? Det är ett orosmoment för många rökare då de slutar. Om du tror att du har gått upp i vikt, vilken skulle du tro är den huvudsakliga orsaken till viktökningen? Är det något som du kan rätta till – i synnerhet efter vad du har läst om idag? Anteckna vad du äter under nästkommande dagar. Att hålla reda på vad du äter och när kommer att hjälpa dig med att avgöra huruvida du ersätter cigaretter med mat eller inte. Sedan kan du fundera på idéer hur du ska tackla dessa nya vanor. Ta en titt på sektionen Hantera din vikt i Mina resurser – du kommer säkerligen att få en massa idéer.

Det bästa är att du inte oroar dig för det just nu. Prova de råd vi har givit och om de fungerar är det bra. Om de inte gör det, ja då går det också bra. Ge dig själv några veckor ledigt. För tillfället utkämpar du ett slag som är mycket mer värt besväret – och det är ett som du kommer att vinna. Att gå upp något kilo eller två är något du kan ta itu med senare. Så glöm inte att komma tillbaka till denna sida – eftersom de tankar du skriver ner idag kan bli ovärderliga om några veckor.
 

 



Lätt, lättare, lättast? Förhoppningsvis blir varje dag bättre än den innan. Men om du har gjort några felsteg, låt dem inte göra dig nedslagen. Det där skuldblosset är redan historia. Borta. Gammalt. Över. Även om du gjorde ett misstag och rökte igår, har det inget att göra med hur det är just nu. Se bara till att du besvarar frågorna ovan sanningsenligt – och fyll i Dina tobaksfria dagar. Har du rökt idag?