Nu kan du sova lugnt

Ditt liv blir sundare för varje dag – det är inte konstigt att du sover bra.

Du kan behöva en väckarklocka!

Nå, sov du gott i natt? En god natts sömn är en av de minst självklara (men inte desto mindre välkomna) aspekterna i ditt liv som kan förbättras markant då du slutar röka, kanske även för dig som slutar . Vi ska undersöka det lite djupare idag – och diskutera hur du kan sova ännu bättre. Om du får mer sömn, kan det bero på att du snarkar mindre. (Du kan behöva någon annans åsikt i den frågan!). Snarkning inträffar när den som sover andas genom munnen och musklerna i den mjuka gommen, längst bak i munnen, slappnar av. Luftvägarna blir smalare och när luft dras in i lungorna, vibrerar den mjuka gommen. Resultaten kan vara öronbedövande!

Jämte de andra välkända lasterna – alkohol och övervikt – är rökning en av de största faktorerna till snarkning. Har någon sagt till dig att du snarkar mindre nu när du har slutat röka? Förhoppningsvis har de det!

Sömntips

Vad sägs om att förbättra sömnen än mer? Följande är några tips som skulle kunna hjälpa dig förutom att räkna får…

  • Försök att gå och lägga dig vid samma tid varje dag
  • Undvik kaffe och Coca-Cola de sista 4 timmarna före läggdags – eller prova koffeinfria drycker. Om du tycker om att ta en sängfösare, avstå! Visst kan alkohol hjälpa dig att somna – men din sömn får en sämre kvalitet på grund av den (dessutom avhjälper den inte din snarkning!)
  • Ät inte under den sista timmen före läggdags.Om du gör det, kommer du att sätta igång din matsmältning då den, liksom du i övrigt, borde stänga ner för natten
  • Ta inte med dig dina bekymmer i sängen. Försök att koppla av lite före läggdags
  • Om du går och lägger dig och inte kan sova, kliv upp igen. Var uppe tills du känner dig trött och prova då igen. Om det inte fungerar, upprepa processen tills du gör det

Det är viktigt att veta att sluta-processen med eller utan behandling kan ge upphov till många olika symtom. Dessa skulle för vissa personer kunna innefatta sömnlöshet och koncentrationssvårigheter. Om du är bekymrad över din hälsa, då bör du boka tid hos din läkare för att diskutera dina sömnproblem. 

Dagens aktivitet:

Sinnestest 4
Det är dags att göra ditt sinnestest igen. Du har nog lärt dig rutinen utantill vid det här laget! Ta en titt på din sinnestestmätare om du behöver en snabb repetition. Se till att du fyller i dina nya resultat i Mina framsteg. Förhoppningsvis är din förmåga att känna smak och lukt mycket skarpare och klarare vid det här laget.

 Uppskatta ditt luktsinne: 1–6

 Uppskatta ditt smaksinne: 1–6

Att minnas det positiva
Är du nöjd med dig själv? När allt kommer omkring är det här slutet av ännu en vecka som före detta rökare. Har du överraskat dig själv under de senaste veckorna? Har du varit extra imponerad av din egen viljestyrka och kontroll? Idag skulle vi vilja att du tänker tillbaka och beskriver ett tillfälle då du mådde speciellt bra. Skriv ner dina tankar i det avsedda utrymmet och fundera på dina skäl till att du var så nöjd. Du kommer att finna att du har massor att vara glad över under de närmaste veckorna och månaderna. Och när du tänker efter, alla de där positiva aspekterna i ditt liv kan verkligen förändra saker och ting – de borde pigga upp dig och hjälpa dig att hålla igång.

Var var du och med vem? ____________________

Vad pågick? ____________________

Vad tänkte och kände du? ____________________

 


Slutet av vecka 4. Grattis – du har nått ytterligare en milstolpe. Så hur känner du dig? Känner du fortfarande av begäret att tända en cigarett i vissa situationer? Det är normalt.