Du är fast besluten att behålla kontrollen

Du vet att du har makten att lyckas – Dagboken hjälper dig att behålla kontrollen.

Det är du som bestämmer

Välkommen till vecka 5 i Dagboken. Vi har redan kommit långt tillsammans. Vid det här laget har du förhoppningsvis låtit bli att röka under 3 hela veckor. Börjar de där cigaretterna att bli ett avlägset minne? Vi hoppas det, men varje persons upplevelse är unik. Du kanske fortfarande ibland drabbas av rökbegär, det gör de flesta människor. Men som du antagligen redan har insett – ju längre du låter bli att röka, desto lättare blir det, i och med att begären bör minska med tiden. Allt handlar om att du har kontrollen – cigaretterna kontrollerar inte dig. Och kontroll är vad vi ska koncentrera oss på idag.

Kom, ihåg, de där begären kommer inte alltid att finnas med dig. Varje gång de dyker upp, är de troligtvis bara där under några minuter. Så det bästa sättet är ofta att försöka fokusera på något att göra istället så att man slutar tänka på begäret. Ersätt oönskade känslor med bättre känslor.

Här följer några nyttiga tips:

  • Ha några cigarettersättningar till hands. Prova med morötter, solrosfrön, äpplen, selleri, russin, tuggummi eller minttabletter att suga på
  • Borsta tänderna
  • Tvätta händerna eller duscha
  • Lär dig att snabbt lugna ner dig genom att ta djupa andetag och hålla det sista. Andas sedan ut långsamt (detta är även ett bra sätt att bli av med hicka!)
  • Slappna av i alla dina muskler
  • Föreställ dig en lugnande behaglig vy

Önskan att vinna

I början av programmet bad vi dig göra klart för dig själv orsakerna till varför du ville sluta röka. Detta är klassisk idrottspsykologi – din önskan att vinna måste vara starkare än din rädsla att förlora. Det är nu mer giltigt än någonsin förr. Du har redan börjat uppnå din dröm. Men du kan ändå uppleva ögonblick då du kanske känner att du kanske inte orkar löpa hela linan ut – och kanske inser du hur låga tankar du skulle få om dig själv om du misslyckas. Om du hyser sådana tankar, kan din rädsla att förlora fortfarande vara starkare än din önskan att vinna. Med andra ord skapar du försiktigt en ursäkt för dig själv, för säkerhets skull om det värsta skulle inträffa. Att tänka på att misslyckas är egentligen att förbereda sig för att misslyckas. Under tiden du har kämpat dig genom de senaste veckorna med Dagboken, har vi kommit fram till många olika broar. Du har passerat över samtliga och knappt sett åt sidan. Så för att utvidga den metaforen är det dags att glömma de där tvivlen. Bränn de broar som skulle kunna leda dig tillbaka till dåliga vanor och ta klivet över till ditt nya liv som före detta rökare.

Dagens aktivitet:

Känslor och önskningar
Du är redan förändrad som person. Att sluta röka betyder att du förändrar ditt liv på så många sätt. Under den här processen kommer du att ha lärt dig oerhört mycket om dig själv – men det finns fortfarande en hel del kvar. Så vad har du för uppfattning om dig själv vid just den här tidpunkten?

Vi förmodar att du nu har förändrats på många sätt och att du nu vill få ut mer av livet än vad du gjorde för bara några veckor sedan.

Skriv ner hur du tänker och känner just nu. Vi antar att det kommer att vara mycket olikt det som du kände för bara några få veckor sedan. Skriv nu upp de starkaste önskningar som du har för tillfället. Vi vet att du är mycket mer beslutsam än vad du trodde att du var. Om du kan lyckas med att sluta röka, kan du troligen lyckas med vad du än bestämmer dig för. Lova oss att komma tillbaka regelbundet till dessa anteckningar varje eller varannan vecka – bara för att se hur mycket mer du nu är redo att åstadkomma!

Hur du tänker och känner just nu: __________________

Starkaste önskningar som du har för tillfället: __________________

 


Har du rökt idag? Har du tittat på Dina framsteg på sista tiden? Stämmer de där tobaksfria dagarna? Du bör ha varit tobaksfri under 22 dagar nu, alltsedan du nådde ditt sluta-datum. Något enstaka felsteg är OK. Om du finner att du fortfarande röker regelbundet eller att dina begär inte minskar med tiden bör du rådfråga din läkare eller tobaksavvänjare.