Grattis – du har fått ditt liv tillbaka

Vi antar att du har slutat röka för gott. Om du röker igen nu är det ditt beslut.

Du är redan en vinnare

Hej – välkommen tillbaka. Att komma tillbaka till Dagboken varje dag gör dig till en riktig vinnare. Du har också valt en god tidpunkt för att sluta röka. I Sverige råder nu förbud mot rökning i restauranger, ­barer och på andra allmänna platser. Att tända en cigarett blir svårare och mindre attraktivt än någonsin. 

Idag ska vi prata om människorna i ditt liv och hur de påverkas av ditt beslut att sluta röka. Du har ändrat din identitet från rökare till före detta rökare. Och det finns många människor som du känner som kommer att bli stormförtjusta i den nya förbättrade du. De kommer att stötta dig varje steg på vägen. 

Men – och det här är ett mycket stort MEN – det finns de i din omgivning som inte kommer att bli fullt lika glada. Det kan vara andra rökare som är avundsjuka på din framgång med att sluta röka, eller också kan de helt enkelt vara människor som i allmänhet inte ger stöd åt andra. Vilka de än är, måste du från och med nu vara extra försiktig i närheten av människor som inte stöder dig i att sluta röka. De kan leda dig in i farliga situationer där du frestas att röka. Vi är säkra på att du kommer att finna att de flesta människor är på din sida, men det är en bra idé att ha en strategi för att hantera dem som kanske inte är det.

Att rationalisera det irrationella

När man frågar rökare om de i större utsträckning är i farozonen för allvarliga sjukdomar jämfört med icke-rökare, kan de hålla med om att de är det. Men vad händer om man frågar dem om de tror att de har en mindre, större eller lika stor risk att utveckla cancer jämfört med andra rökare? 

De kan säga att risken är mindre för dem. Undersökningar har visat att människor underskattar hälsoriskerna med rökning. Och om de utmanas, skulle de till och med kunna berätta varför. Typiska svar kan innefatta: ”Därför att jag ändå inte röker så många cigaretter” eller ”för att jag inte drar halsbloss”. Kanske säger de till och med: 

”Därför att jag ska sluta röka snart”. Hur är det med dina attityder? Du är en före detta rökare nu, så du tänker antagligen lite annorlunda. Om vi frågar dig hur skadligt det skulle vara för din hälsa om du började röka igen, skulle du antagligen säga mycket skadligt. Men om vi ställer samma fråga till någon som har försökt sluta röka och misslyckats, skulle han/hon antagligen tro att det är mindre skadligt än vad du gör. Det är så här vi rationaliserar de val vi gör när den krassa verkligheten är för obehaglig. Att skapa denna typ av ursäkter kan lätta någons samvete en stund, men man kan vara ganska säker på att det inte låter dem leva en dag längre eller friskare.

Dagens aktivitet:

Att få det stöd du behöver
Du har en Sluta-kompis, och dessutom har du troligen ytterligare några vänner och arbetskamrater som har givit dig speciellt mycket stöd i ditt försök att sluta röka hittills. Andra kanske dock inte har varit riktigt så stöttande, kanske för att de inte har förstått vilken skada som en liten kommentar eller handling kan göra. Följande är några exempel på kommentarer med och utan stöd som du kan ha hört från människor du känner. Vi ger dig även några idéer på vad du kan göra för att få ytterligare stöd. Gå nu igenom dessa och lägg till några egna förslag.

Kommentarer som ger stöd:

  • Du klarar dig toppenbra – jag är så stolt över dig.
  • Du ser strålande ut
  • Du inspirerar mig – jag kommer inte att röka i närheten av dig 
Kommentarer utan stöd:
  • Du måste längta så efter en cigarett
  • Jag förstår inte hur ett par bloss per dag skulle kunna ta livet av en.
  • Har du något emot att jag röker?


Då du väl har antecknat dina bästa kommentarer kan du finna att du har många fler som stödjer dig än vad du tror. Att koncentrera sig på de goda saker som folk säger, och att kunna skaka av sig eventuella obetänksamma kommentarer, är ytterligare ett stort steg på vägen mot framgång. Har dina frestelsenivåer förändrats? Glöm inte att uppdatera din mätare…