Njut av den rökfria känslan

Att förorena din kropp med rök och tobak är nu något som tillhör det förgångna. Ta nu ett djupt andetag!

Allt om cancer

Den rena sanningen är att röken i cigaretter dödar. Ta ett djupt andetag och tänk på vad du redan har lämnat bakom dig. Läkarna vet att många olika typer av luftföroreningar kan orsaka cancer och andra sjukdomar. Avgaser, rök från fabriksskorstenar, lösningsmedel i målarfärg, smog – alla dessa kan vara anledning till oro. Men om du verkligen vill ha något att oroa dig för ska du prova rökning – faktum är att det är ansvarigt för många fler dödsfall än vad luftföroreningar är. Så tänk en gång till på det. Du har slutat att röka, vilket är den största enskilda orsaken till cancer.

Vi förstår att det kan vara skrämmande att tala om cancer. Vi tar med dessa fakta och siffror för att vi vill att du ska inse hur viktigt det egentligen är att sluta med cigaretter. Om dessa ämnen gör dig orolig ska du inte sitta hemma och våndas över dem. Boka istället ett besök för att diskutera dem med din läkare. Han eller hon är den person som är bäst lämpad att ge dig hälsorelaterade råd.

Knep för att hålla sig tobaksfri

Väldigt ofta återkommer något från ditt förflutna och spökar. Det där plagget du köpte som fortfarande finns längst bort i garderoben. Den där frisyren du önskar att du aldrig hade provat på – men som verkar finnas med på alltför många foton. Den där låten du inte tål som alltid spelas i radion.

Faktum är att det finns massor av saker som vi inte gillar som helt enkelt inte går att undvika. Vi måste bara stå ut med dem och lära oss att leva med dem. Detsamma gäller att tänka på rökning. Det är ingen idé att försöka slå bort de där gnagande tankarna från ditt huvud. De kommer helt enkelt inte att ge sig av om du inte vill det. Istället bör du släppa in den där tanken – och därefter bestämt stöta bort den genom att tänka på något annat.

Försök koncentrera dig på något runt omkring dig. En fin bild eller en vacker möbel. Fråga dig själv vad det är, var den kommer ifrån, vem som har gjort den – och när.

Prova den här tekniken några gånger så kommer du att lära dig att använda den då tanken på att röka drabbar dig. Du kommer att vara redo med många ersättningstankar för att överrumpla den och skicka iväg den. Det är en teknik som är väl värd att lära sig då den kan komma till användning i många olika situationer.

Dagens aktivitet:

Trapptest 5
Idag är den dag då du försöker komma upp dig i världen (eller i alla fall uppför de första trappstegen). Du känner till rutinen vid det här laget så vi ska inte tråka ut dig. Se bara till att fylla i resultaten av hur bra du gjorde ifrån dig den här gången i Mina framsteg. (Du märker att vi har en stark tilltro till dig!)

Det viktigaste är att jämföra dina resultat med förra veckans försök. Var inte orolig om du inte ser förbättringar varje vecka – din kondition är något som kommer att fortsätta att förbättras med tiden. Föreställ dig den skillnad du skulle kunna uppleva om ett år eller två!

Innan vi fortsätter – kom ihåg att du behöver rådfråga en läkare innan du deltar i denna (eller någon annan) fysisk aktivitet. Din läkare kan ge dig professionella råd angående vilken typ av träning som är lämplig för dig genom att utvärdera din aktuella hälsa och kondition. Om du vid något skede känner dig besvärad eller orolig under en aktivitet, avbryt och besök din läkare.

Vecka 5 - Den tid det tog: ________________

Svårighetsgrad:  1  2  3  4  5  6

Vägen till framgång
En kort och behaglig aktivitet är planerad för dig idag. Du behöver inte vår hjälp för att avgöra vilken av dessa vägar som är mest övertygande för dig. Poängen är att från och med nu är det du som sitter i förarstolen. Enligt oss har du redan den kunskap, erfarenhet och självkontroll du behöver för att fortsätta vara stark.

Så skriv ner några tankar om följande…

Vilka är de tre huvudsakliga skälen till att du skall sluta röka för gott den här gången? ________________

Och vilka är de tre huvudsakliga skälen till att du skulle kunna börja röka igen? ________________

 

 

Känner du att du har mer energi sedan du slutade röka? Att ha extra energi kan hjälpa dig på så många olika sätt i ditt liv. Det kan göra det lättare att gå till jobbet, uppfostra dina barn, njuta av dina fritidsaktiviteter, vad det än är du behöver göra eller känner för att göra. Så låt oss rikta vår energi mot dagens trapptest... Har du rökt idag?