Sundare kropp och sinne

Sedan du slutade röka tänker du mycket klarare.

Tack för minnena

Vissa personer säger att rökning hjälper dem att koncentrera sig och lära sig saker. Du kanske blir överraskad då du får höra att det som är bra för ditt minne, och även för ditt humör (även om det vanligtvis finns en period som är jobbig innan saker och ting blir bättre), är faktiskt att sluta röka. Det är medicinskt bevisat att rökning påverkar biokemin i hjärnan, vilket kan leda till att ditt minne försämras och att din förmåga att lära dig saker minskar. Då du slutar röka avstannar processen. Så det är något som du inte bör ha svårt att komma ihåg vad gäller ditt utmärkta beslut att sluta röka.

Påverka sina tankar

Vi använder den här tekniken för att få ditt undermedvetna att hjälpa dig. ”Tänk positivt” är en mening som du har hört många gånger förr. Om det ändå var så enkelt! Att säga ”Allt kommer att bli bra bara jag skärper mig” kan faktiskt göra mer skada än nytta. Det du gör i dessa situationer är att du erkänner, omedvetet, att du har ett problem och inte vet hur du ska lösa det. Du koncentrerar dig på problemet – inte på lösningen.

Så istället borde du ‘instruera dig själv’. För att göra detta behöver du erkänna problemet, få klarhet i vilka svårigheter det kan orsaka, fokusera på praktiska saker du kan göra för att undvika dem och slutligen instruera dig själv att utföra dem. 

Försök att upprepa följande – högt och tydligt om du kan:

  • "Jag har lyckats sluta röka"
     
  • ”Många människor stödjer mig”
     
  • ”Jag är en friare person nu än den jag var förr”
     
  • ”Att sluta röka var mitt eget beslut”
     
  • ”Jag accepterar mig själv för vad jag är, men jag vet att jag även kan bli bättre”
     
  • ”Jag är lyckligare som före detta rökare”
     
  • ”Jag tror på min egen förmåga”
     
  • ”Jag kan göra bra ifrån mig när jag försöker”
     
  • ”Jag tar mina egna beslut”
     
  • ”Jag gillar mig själv”
     
  • ”Jag kommer att ha ett bättre liv då jag inte röker”
     

Hur känner du dig nu? Antagligen är du på bättre humör och redo att ta itu med nästan vad som helst. Så du märker att den här tekniken verkligen fungerar. Använd den!
 

Dagens aktivitet:

Att påverka sina egna tankar i praktiken
Vi vill att du ska ha ett svar på allt. Med hjälp av den metod för att påverka sina egna tankar som vi berättade för dig om på föregående sida, vill vi att du ska upprepa den övning som du provade precis innan du slutade röka. Vi tror att du kommer att finna att vissa saker har förändrats. Tänk på en eller flera situationer då du fortfarande skulle kunna bli frestad att röka en cigarett.

Varför skulle de vara svåra? _________________

Vad skulle du göra åt dem? _________________

Se tillbaka i din Dagbok på Dag 4:s anteckningar där du identifierade dina ”frestelser”, eller lockande situationer. Jämför de här tidigare tankarna med de svar du gav vid dagens dagboksaktivitet. Sedan kan du utarbeta svar som påverkar dina tankar i rätt riktning. Varnad är väpnad som man säger. Genom att svara på dessa frågor, är du redan bättre rustad för att ta itu med vardagssituationer av det här slaget då de inträffar.

 

 



Det som är så fantastiskt är att du återkommer till Dagboken, dag efter dag. Och som vi flera gånger har sagt, det kommer att bli lättare med tiden. Verkligen! Glöm bara inte bort att uppdatera Dina tobaksfria dagar och andra mätare – du gör ett bra jobb! Nu är vi imponerade. Du är en av dem som är engagerade och verkligen slutar röka för gott. Vissa dagar kan vara lättare, andra svårare.