Ha kontrollen hela veckan, varje vecka

Fyra veckor som före detta rökare!

Visste du att imorgon skulle du potentiellt kunna ha samlat ihop 28 dagar utan cigaretter? Det motsvarar en hel månad (mer eller mindre) utan att röka. Så gå ut och ha roligt så mycket du vill (men bara om du vill). Det finns inte mycket mer vi kan lära dig. Du får inte sänka din beredskap då du möter situationer som brukade vara farliga. Kom ihåg, det tillfälle då vi börjar få kläm på något är precis det tillfälle då vi har en tendens att bli lite slappa och alltför självsäkra. Och det skulle kunna fördärva ditt försök att sluta röka med en gång.

Undvik tankar om misslyckande

Vi hoppas att du tror att du har slutat röka för evigt. Men med så mycket att förlora är det naturligt att undra om det är för bra för att vara sant. De där negativa känslorna och begären kan fortfarande slå till när som helst. Tankar om att misslyckas är ofta bara skrämmande, inre visualiseringar. Du överväldigas av tankar på det du fruktar mest. I det här fallet är du rädd för det värsta – att du skulle förlora kontrollen och att alla dina ansträngningar skulle bli lönlösa om du skulle börja röka igen. Det är fullt möjligt för dig att förbereda dig för de negativa tankarna och ge dig själv den inre styrkan att stå emot dem. Så, var inte rädd för dem. Välkomna dem – och ta itu med dem. De är bara tankar och de är inte farliga i sig. Tänk istället ”jag kan bara börja röka igen om jag väljer att göra det”. Kom ihåg det, så att om de där tankarna stör dig igen, ska du istället tänka på alla de positiva saker som har hänt dig sedan du har slutat röka. Låt helt enkelt de där rädslorna glida in i ditt medvetande – och led dem raka vägen tillbaka ut igen. När de sedan är borta ska du säga till dig själv ”Jag kan nu fortsätta vara den självsäkra före detta rökare som jag verkligen är”.

Innan du lämnar detta avsnitt, vill vi att du ska komma ihåg att det faktum att man slutar röka med eller utan behandling kan orsaka olika symtom. Dessa skulle kunna inkludera humörsvängningar (som att man känner sig nedstämd, irritabel, frustrerad eller orolig) – eller ‘negativa tankar‘ som vi ofta kallar dem. Rådfråga din läkare om de råd som Dagboken ger inte verkar fungera på eller om du på något sätt är bekymrad över din hälsa.