Du har en riktig inre styrka

Vi är fortfarande här!

Hej – trevligt att se dig igen. Har du saknat din dagliga dos Dagboken? Förhoppningsvis har du saknat oss mycket mer än vad du har saknat dina cigaretter. Sanningen är att vi aldrig lämnat dig. Hela dagen, varje dag, kan du fortfarande komma hit och läsa de tips och tekniker som vi har gett dig. Dessutom kan du alltid ringa din Sluta-kompis. Dagboken har varit med dig på många sätt.

Friskt skelett

Du har börjat uppskatta hur mycket bättre du redan känner dig som en före detta rökare. Du har fått bättre flås, ditt hjärta är starkare och du andas lättare. Din hud och ditt hår återhämtar sig också. Dina tänder och ditt tandkött är friskare och din känsla för smaker och lukter är mycket bättre. Bäst av allt – det är mindre troligt att du kommer att dö av några av de riktigt otäcka tobaksrelaterade sjukdomarna. Du kan till och med se fram emot att få starkare skelett nu när du är en före detta rökare. Medicinsk forskning har visat att rökning kan leda till benskörhet. Detta är en sjukdom som gör skelettet svagare. Ditt skelett är fullt av levande celler som ständigt nybildar fler levande celler för att hålla ditt skelett starkt och friskt. När man får benskörhet blir skelettet mindre kompakt och mera bräckligt. Det är ett livets faktum att äldre har färre aktiva celler i skelettet. Det är därför som de är mer benägna att få frakturer. Följaktligen gjorde rökningen dig inte bara äldre i förtid genom att ge dig fler rynkor – det åldrade även ditt skelett! Ju längre du röker – desto större blir risken att du får frakturer när du blir äldre. Den enkla sanningen är att när rökare får frakturer på sitt skelett tar de längre tid att läka. Det finns färre aktiva celler i skelettet hos äldre rökare. Men du kommer att bli glad över att höra att saker och ting redan ser bättre ut. Att sluta röka kan minska skadan som du redan har åstadkommit. Studier visar att om du slutar röka kan du minska risken för att få frakturer på ditt skelett. Vi vill inte oroa dig i onödan – ditt skelett är med största säkerhet väldigt friskt (och kommer att bli än friskare), men du kan hjälpa ditt skelett att hålla sig friskt genom att ta hand om det lite mer.

Tips för skelettuppbyggnad

  • Ät en välbalanserad kost som är rik på kalcium och D-vitamin
  • Var aktiv – promenaderna hjälper också ditt
  • skelett!
  • Undvik för mycket alkohol
  • Vegetarianer bör överväga tillskott av kalcium och D-vitamin
  • Besök din läkare för ytterligare råd och information om hur du bibehåller ett friskt skelett