Rökningen är en väldig tyngd som lättats från ditt sinne

Du är fortfarande stark

Hur går det med vikten? Om du har lagt på dig ett par extra kilon, då säger vi som vi sagt förut, det är inte allt för mycket att oroa sig över. Din första prioritet är att hålla dig tobaksfri och då ska du inte banta men det finns en eller ett par saker som du kan göra för att motverka viktuppgång. Först och främst, försök att öka din aktivitetsnivå – kanske med en extra promenad. Gör ditt bästa för att försöka äta en förnuftig, balanserad kost. Men förvägra dig inte för mycket. Försök att äta mindre rött kött, lägg till kyckling eller fisk istället. På sommaren är sallader både enkla att göra – och de är lätta och hälsosamma. Du kommer väl ihåg att dricka ett stort glas vatten innan du äter? 

Om siffrorna på vågen fortfarande ger upphov till oro, då råder vi dig till att rådfråga din läkare. Kom ihåg att sluta röka med eller utan behandling kan förorsaka diverse symtom. De kan omfatta ökad aptit och viktökning. Rådgör alltid med din läkare om du skulle vara bekymrad över din hälsa.

Sidoströmsrök

Sidoströmsrök är ett samlingsbegrepp för all den rök som stiger upp i atmosfären från den brinnande änden av cigaretten. I Sverige har vi rökfria offentliga platser, rökfria restauranger och de allra flesta arbetsplatser är rökfria. Bekymret är att alltför många utsätts för passiv rökning i hemmet, både barn och vuxna. När någon röker skapas det faktiskt två olika sorters rök. Vi har ”huvudströmmen” med rök som har andats in och andats ut av rökaren och vi har ”sidoströmmen” med rök som kommer från den brinnande cigarettens ände. Båda dessa typer orsakar passiv rökning hos dem som har oturen att befinna sig i närheten av en rökare. 

Faktum är att många gifter har en högre koncentration i sidoströmsröken än i huvudströmsröken och normalt sett så består nästan 85% av röken i ett rum av sidoströmsrök… vilket är dåliga nyheter för passiva rökare. Det är lite lömskt, eller hur? Särskilt när du betänker att cirka 200 människor dör i Sverige varje år av passiv rökning. Där har du ytterligare en bra anledning till att känna dig glad över att du har slutat röka. Du tar inte bara enorma steg mot att förbättra din egen hälsa – du hjälper även till att förbättra hälsan hos de runt omkring dig.