Nu är stunden inne – du har slutat röka!

Använd din styrka för att sluta röka

Äntligen är den stora dagen här. Nu gäller det. Idag är dagen då du lovat dig själv att du verkligen ska sluta. Du är faktiskt redan en före detta rökare, så grattis. Vi inser att de första dagarna inte kommer att vara lätta, men vi är här för att hjälpa dig att starta ditt nya liv. Vi börjar från början. Du har makten. Det är du som nu har makten över ditt liv – inte cigaretterna. Hur som helst, än så länge ska vi inte gå sakerna i förväg. Vi tar en dag i sänder. För idag nöjer vi oss med att ta oss till slutet av dagen utan att ta en cigarett. Den rätta tiden att ta itu med morgondagen, är imorgon!



Nu när du har gett upp rökningen är det en bra tid att titta på det positiva. Vi kommer att hålla dig à jour med din förbättrade hälsa, fysiska tillstånd och hur din kropp förändras nästan varje dag. Bara att få reda på vad som händer inuti din kropp, kan faktiskt ge dig en ordentlig knuff i rätt riktning. Vi vill inte oroa dig – men insåg du att en enda cigarett om dagen kunde leda till cancer? Att vara medveten om detta förbluffande faktum kan kanske hjälpa dig att hålla dig fokuserad. Det är utan tvivel värt att tänka på varje gång du känner dig frestad att ta en cigarett, och som kanske kan få dig att besinna dig. Du har verkligen börjat bra.
Dagboken är här för att hjälpa dig undvika att någonsin ta en cigarett igen. Och medan du är här, läs igenom texten nedan och upptäck de tre gyllene reglerna för framgång.

Lycka till, du lyckas inte bara bra – du har en väldigt lyckad dag!

De tre gyllene reglerna

Regel 1: Delta alltid aktivt – ingen annan kan sluta röka i ditt ställe. Detta innebär att läsa artiklarna, fylla i din Dagbok och utföra de aktiviteter som vi satt upp i Mina Framsteg.

Regel 2: Agera varje gång du känner röksug. Ring antingen till din tobaksavvänjare eller prata med din Sluta-kompis.

Regel 3: Om du skulle tabba dig och ta en cigarett, var ärlig. Låt oss få veta det är du snäll – vi kommer inte att skälla ut dig eller bli upprörda utan vi kan hjälpa dig. Kom ihåg att fundera över varför du tog den där cigaretten, och hur du kan undvika att samma sak händer igen. Och viktigast av allt, du måste sluta igen med detsamma!

Dagens aktivitet:

Vatten och promenader

Oroa dig inte – trots rubriken för dagens aktivitet kommer vi inte att be dig gå på vatten. Åtminstone inte ännu! Vatten och promenader är faktiskt två rekommenderade sätt att övervinna tobakssuget på. Känner du av suget än?

En sak är säker, om du gör det är du inte ensam – de flesta före detta rökare upplever röksug då och då. Vi sa att vi skulle utrusta dig med de redskap du behöver för att behålla styrkan. Vatten och promenader är de två första! De kan hjälpa upp ditt humör och till och med hjälpa dig att undvika att gå upp i vikt. Vårt råd när det gäller vatten är enkelt. Du bör dricka minst ett glas vatten före varje måltid. Och vänta inte tills du känner dig törstig – när du gör det har din kropp redan brist på vatten. Ditt mål idag är att dricka åtminstone fyra stora glas vatten.

Hur är det med promenaderna då? En sak i taget – det är möjligt att din läkare, vid ert senaste möte, uppmuntrade dig att bli mer aktiv. Om din läkare avrådde dig från all form av motion av medicinska skäl eller hälsoskäl bör du konsultera läkaren innan du gör detta.

Om du under en aktivitet skulle känna dig obekväm eller orolig, avbryt och konsultera läkare. Om inte, sätt på dig träningsskorna eller andra bekväma promenadskor och ta en snabb promenad, om du har tio minuter över. Försök gå så pass snabbt att du blir lite andfådd, men inte så snabbt att du blir alldeles varm och svettig! Gör en mental notering när du kommer tillbaka om hur du känner dig. Vi tror att du kommer att märka att du kommer att må bättre och tänka mer positivt än innan du gick ut.


Nu när du är i sluta-fasen kan du börja använda avsnittet Dina framsteg i Dagboken. Förhoppningsvis har du vid det här laget tagit dig en titt och vet vad du har att vänta dig. Under de nästkommande dagarna ber vi dig utforska de fyra avsnitten som finns där och börja fylla i de olika uppgifterna. Vi slår vad om att du kommer att bli förvånad över hur bra det går för dig när du väl börjar övervaka dina framsteg. Varför inte börja genom att fylla i dina tobaksfria dagar?